Moderators: jkien, Michel Uphoff
Dat vind ik best wel mooi uitgelegd met die watermoleculen en hoe water ook bolvormig is in de ruimte. En dan toon je dat mooi aan met enkele filmpjes. Dit vind ik best wel mooi gedaan. Voor welke leeftijd is dit geschreven?[attachment=1869:Planeten...ijn_rond.pdf]
dank jeDat vind ik best wel mooi uitgelegd met die watermoleculen en hoe water ook bolvormig is in de ruimte. En dan toon je dat mooi aan met enkele filmpjes. Dit vind ik best wel mooi gedaan.
14-16, vmbo 3-4, in vlaanderen is dat TSO??Voor welke leeftijd is dit geschreven?
Mijn enige opmerking is dat de link ivm met de waterdruppel die in/op water valt dood is.
Ik zou niet meteen denken aan snelheid en versnelling. Ik zou eerder denken dat stilstaande planeten van steen met een bepaalde elasticiteitsmodulus E boven een bepaalde diameter zo flexibel worden dat ze ongeveer bolvormig worden (massieve planeten, zonder vloeibaar inwendige). Planeten met kleinere diameters niet, zoals planetoiden. Het lijkt me dat er een eenvoudige formule is voor die diameter-grenswaarde, maar ik kan hem op dit moment niet verzinnen.Je kan berekenen dat de evenwichtsvorm van bijvoorbeeld de aarde (benaderend) een bol is, maar da's een vrij rekentechnische afleiding en ze vereist wel enige voorkennis van snelheden en versnellingen in roterende assenstelsels. ...