Ik heb een vraag over de onzekerheidsrelaties.
Ik was gisteren aan het kijken naar een documentaire wat ik had opgenomen op de dvd, van "Through the Wormhole with Morgan Freeman" en dan de aflevering "How does the Universe works?" .
Daar werd ook ingegaan op een deeltje (bijv. een quark) die op 2 plaatsen tegelijk kon bestaan, een bizare realiteit, maar goed de kwantummechanica is nu een verhaal appart.
Ook werd er verteld dat in de kwantummechanica dingen met 2 deeltjes op grote afstand gelijktijdig hetzelfde kan gebeuren, een vorm van telepatie tussen de 2 sub-atomaire deeltjes.
D.w.z. als ik een quark hier heb en z'n "tweelingbroer" (voor het gemak dan) is ergens een lichtjaar van hier verwijderd, dat als hier wat met een quark gebeurt, dat dan ook onmiddelijk datzelfde gebeurt met die verderop gelegen quark. M.a.w. de snelheid van die "telepatie" zou ik voor het gemak maar zeggen, is veel hoger dan de lichtsnelheid!
Hoe kan dat? Informatie kan toch niet sneller gaan dan het licht, of zijn beide quark in dit geval geen lichtjaar van elkaar verwijderd, maar is het slechts voor ons 3 dimensionale wezens zo ver verwijderd, terwijl in werkelijkheid de deeltjes hun signalen versturen via een veel kortere route, d.m.v. een andere dimensie (via de 4e diemensie)die we niet kunnen zien?
En nu komt ook de vraag wat als 1 van beide deeltjes in een zwart gat zit?
Uit een zwart gat kan niets ontsnappen, geen materie, geen straling of wat voor signalen dan ook.
Stel nu dat 1 van beide quarks die in een zwart gat zit nu in de singulariteit wordt vernietigd, merkt die quark die buiten het zwarte gat is via die telepatie dat ook direct of komt dat signaal nooit aan bij de quark buiten het zwarte gat?
M.a.w. de zwaartekracht houdt zelfs signalen van telepatie vast.
Afgesplitst van deze topic.