tijsva
Artikelen: 0

Massa nabootsen met een kracht

Voor een schoolproject moeten een lager belast worden door een massa die een bepaalde radiale kracht uitoefent op een lager.

Aangezien het bereik van de kracht vrij hoog moet zijn, zal ook de massa best fors worden. D.m.v. een hefboom kan een grotere kracht verkregen worden die "stabiel" is. Naarmate het lager slijt zal de kracht F nagenoeg hetzelfde blijven aangezien de massa niet veranderd.

Ik heb overwogen of een hydraulische cilinder de kracht kan uitoefenen, maar indien het lager slijt (en dus dunner wordt) zal de opgebouwde druk in de cilinder afnemen omdat de cilinder verder kan uitlopen. Daarmee neemt de kracht dus af.

Heeft iemand ideeen of suggesties om een "stabiele" kracht uit te oefenen die stabiel blijft? (of eenvoudig te controleren is?)

Bedankt alvast!
king nero

Re: Massa nabootsen met een kracht

Even JvdV's (mooie) tekening overnemen:

Afbeelding

Hefboom met gewicht drukt op één kant hiervan => andere kant geeft de uit te oefenen kracht.
tijsva

Re: Massa nabootsen met een kracht

Bedankt voor de reactie. Het idee an sich is logisch en bruikbaar, ik ben vergeten te vermelden dat ik probeer om de hefboom weg te strepen zodat de oplossing wat "compacter" is. Op deze manier heb ik overigens nog steeds te maken met een fysieke massa.

Terug naar “Praktische en overige technische wetenschappen”