Beste mensen,
Als afsluiter voor mijn pws doe ik een kort onderzoek naar de cyclotron.
Dit is een deeltjesversneller die een beetje achterhaald is en waarvan de werking er wat betreft mijn probleem niet toe doet.
Het uiteindelijke doel is om aan te tonen dat de verandering van de straal (in de situatie Ekin=Eel) niet gelijk is aan de verandering van de straal in de praktijk. Op die manier kunnen we stellen dat de situatie hierboven niet klopt en dat er wat relativistische dingetjes bij komen(E=mc^2 en E=hf).
Om uiteindelijk een formule op te stellen voor deze verandering van de straal(dr) had ik bedacht om even te gaan rotzooien met wat formules(zie bijlage).
Daarin maak ik echter een vervelende fout die ik, met de wiskunde die ik nu heb, niet kan oplossen.
Bij de verandering van Ek stellen we dat alleen de snelheid van het deeltje verandert. Daarbij ga ik ervan uit dat er staat .5m(dv)^2, terwijl er eigenlijk moet staan .5m(va^2-vb^2), waarbij a=situatie na de puls en b=situatie voor de puls.
Is er een manier om hier alsnog een dv uit te krijgen, zodat ik verder kan met oplossen?(desnoods met een extra parameter) Alvast bedankt!
Voor de werking van de cyclotron klikklik