mauriceke
Artikelen: 0

Prijsvoorstel mondeling of schriftelijk bindend

Wij bezochten de winkel om ons te oriënteren voor de aanschaf van een bank. Daarbij viel de keus op een lederen bank. Deze samenstelling waren we overeengekomen met verkoper aldaar. Daarvan werd de prijs opgezocht en aan ons meegeven. Wij zouden gaan bekijken of de bank qua afmetingen en kleur, de leerstaal namen we ook mee, bij ons zou passen. Als we terug gaan om te bestellen begint ons probleem.

Op de zaak word het boek erbij gepakt , prijzen opgezocht en dan blijkt de bank veel duurder te zijn. Wij denken dat dit een vergissing is en melden dat als zodanig. De bank is 1000 euro duurder. Blijkt dat de bank berekend werd aan de prijs van stof ipv leder groep 7. Vervolgens komen er een aantal zaken aan te pas om de fout af te wenden en om dit tot een goed eind te breien.

Een ding wordt ons direct duidelijk gemaakt; de bank zal nimmer verkocht worden aan de prijs van stof en als we niet meer willen betalen zullen ze niet verder kijken naar een ander prijsvoorstel.

Uiteindelijk wordt de bank aangeboden voor € 400 meer dan de stofprijs en 3% op de klantenkaart. Met dat bod zijn we vertrokken om te overwegen wat we gaan doen. Dit is ook zo gecommuniceerd in de winkel.

Wij denken dat we zowel een mondelinge als schriftelijke overeenkomst hebben met de zaak om de genoemde samenstelling van de bank te kunnen kopen voor voor de prijs die op het kaartje staat. Het bedrijfskaartje waarop ook de naam vd verkoper staat en op de achterzijde de omschrijving van 2.5 zits met longchair en leder 7, zien wij naast een mondelinge bekendmaking van een prijs ook als een schriftelijke bevestiging. de zaak ontkend nu een overeenkomst met ons te hebben. er wordt zelfs beweerd dat we nog geen bekleding hadden uitgezocht. (wel vreemd dat er een stoffen bekleding dan werd berekend). we moeten een overeenkomst aantonen in de vorm van offerte of order. Als je thuis eerst de afmetingen en kleur wilt bepalen kun je nooit eerst een order plaatsen. Bovendien gaven ze op onze vraag ook geen offerte omdat er niet duidelijk zou zijn dat er meteen gekocht werd. Wat nu? hebben we een mondelinge dan wel schriftelijke overeenkomst?

gegroet
E.Desart

Re: Prijsvoorstel mondeling of schriftelijk bindend

Uiteindelijk wordt de bank aangeboden voor € 400 meer dan de stofprijs en 3% op de klantenkaart.
Uit jouw uitleg is onduidelijk of jij nu wel of niet wil kopen aan bovenvermelde voorwaarde of hen wil houden, aan wat blijkbaar een administratieve vergissing was van hen inzake die € 1000 Euro minder (verwarring tussen leder en stof).

Als het echt over een vergissing van de verkoper gaat en jij wil kopen aan die die x - 400 vindt ik dat een uiteindelijke geste van hen, maar vind ik ook dat je hen hier kan aan houden.

Als jij hen wil houden aan die - 1000, geef ik hen mentaal groot gelijk dat zij alle wettelijke middelen zullen gebruiken om aan te tonen dat het geen vaste aanbieding betrof, en ligt de bal in jouw kamp om te bewijzen dat zo'n aanbieding wel bestond/bestaat.

Op dit ogenblik is gebruik maken van niet aan te tonen wettelijke regeltjes, en wat wel of niet klopt, een onzinnig ding. Zij zullen zich verdedigen op basis van dezelfde wetten die jij tegen hen wil gebruiken.

Stel dat jouw baas € 1000 verliest door een vergissing of stommiteit van jou (die iedereen doet in zijn leven) daar zou je met in moeilijkheden geraken. Op dat ogenblik vindt ik die € 400 een geste van hen om tot een redelijk compromis te komen.

Als zij klanten zouden lokken met valse advertenties liggen de zaken anders en kan je hen hier aan houden.

Dit gaat verder dan vinden: Hier gebruiken beide partijen wat juridisch wel of niet aantoonbaar is. Mondelinge dingen zijn wettelijk bindend, .....MAAR, in zover aantoonbaar of bewijsbaar .....
Eric
Bart

Een visitekaartje met een prijs erop is geen geldige offerte. Zij hebben jou dus geen formele aanbieding gedaan en daarmee heb jij geen bewijslast in handen.

Ik vind de 600 euro korting die zij aanbieden voor hun vergissing zeer toeschietelijk. Als jij de bank echt wilt hebben zou ik daar gewoon op ingaan
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton
mauriceke

allemaal,

als je zoiets gaat bekijken in een winkel, de prijs laat berekeken en met de afmetingen en kleurstaal naar huis gaat, dan is de kans dat je wilt gaan kopen wel degelijk aanwezig

In een 2e mail aan de firma heb ik hun bedrijfskaartje gescanned met op de achterzijde hun aanbiedingen aan mij.

de prijs is mondeling medegedeeld en aangetoond door hun aanbieding op de achterzijde. DUS krijg ik nu de bank in Leder aan de prijs van de stoffen bank. Dat scheelt me mooi 900 euro.

de wet schrijft zoiets ook voor. Zal het jullie vertellen zodat jullie beter voorgelicht zijn;

is de afspraak vb 2900 en wordt het opeens , door hun fout, 3800 dan hoef je als koper voor hun foutje niet op de blaren te zitten. Tenzij zij kunnen aantonen dat ze de duurdere bank voor meer dan 2900 inkopen want ook zij hoeven niet te boeten voor een fout.

bedankt voor jullie hulp. Vind alleen dat jullie wel erg meeleven met de winkelier. Zelf vond ik alleen maar dat rechtvaardigheid ver te zoeken was. Gelukkig was de winkel dat uiteindelijk met me eens.

gegroet
E.Desart

Ik zit met griep, kom hier later op terug.

De uitleg van mauriceke hier is een oversimplificatie van de juridische positie ...

Er zijn wel degelijke redenen waarop die handelszaak dat tot voor de rechtbank kan laten komen, en gewoon weigeren te leveren aan deze -900 of - 1000, zeker rekening houdend met het redelijk compromis dat zij voorstelden.

mauriceke heb jij exacte bronnen hier?

Wat doet die € 2900 hier? België kent een wet (waarop uitzonderingen mogelijk zijn) die verkoop met verlies verbied. Voor zover mij bekend kent de Nederlandse wet dat niet ...
Eric

Terug naar “Rechtswetenschappen”