peterdevis schreef:Hoe kom je aan de totale massa van het heelal.
Als de schartzschildstraal groter is als het heelal is deze dan nog toepasbaar?
Is deze sowieso wel toepasbaar op het heelal?
De metriek beschrijft wel degelijk wat er binnen het zwart gat gebeurt.
Poplawski stelt: "Accordingly, our own Universe could be the interior of a black hole existing in another universe." Vanuit die stelling bedacht ik mij dat ons heelal dan wel zou moeten voldoen aan de vereiste dat de massa van ons heelal gezien vanuit dat moederheelal binnen de Schwartschildstraal moet liggen, anders is het geen black hole.
Mijn eerste reactie was ook: Dat kan toch nooit, en ik vond het nogal verrassend, dat de uitkomst een straal van 10 tot 190 Gly (of wat minder of meer) was. Ik had enorm veel kleiner (paar honderd lichtjaar of zo) verwacht.
De totale massa van het waarneembare heelal is gebaseerd op schattingen van het aantal sterren en hun gemiddelde massa, op het totale volume en de gemiddelde dichtheid, op aannames over de donkere massa en donkere energie, zie o.m.
Wikipedia, ondergrens rond de 3*10E52 en bovengrens 3.35*10E54 kg.
De schwartzschildstraal zou - zo begrijp ik Poplawski - zou dan de uiterste grens van ons heelal moeten zijn.
"The new universe in a black hole is closed: finite but without boundaries. A baby universe is thus a separate, closed spacetime branch with its own timeline."
M.i. is het volslagen onmogelijk te beschrijven wat er in een black hole gebeurt. We kunnen hypotheses opstellen, maar ze nimmer verifiëren. Er is immers geen causaliteit. Dus dat de metriek echt beschrijft wat er in een zwart gat gebeurt lijkt mij een onhoudbare stelling.
Dat belet ons gelukkig niet om er toch over na te denken, en ik vind de hypothese dat ons heelal een dmv een Einstein-Rosen brug verbonden is met een moederheelal vanwaaruit het gezien wordt als een black hole om meerdere redenen fraai. De hypothese zou af kunnen rekenen met een aantal raadsels en tegenstrijdigheden inzake materie/antimaterie, donkere materie, donkere energie, singulariteiten, oerknal en inflatie.
Helaas beschik ik niet over de benodigde wiskundige kennis om zijn hypothese echt tegen het mathematische licht te kunnen houden, voor degenen die dat wel in hun mars hebben
DEZE link.