Moderator: physicalattraction
Zonder te twijfelen beantwoorden? Nee, onmogelijk.
dat is jouw interpretatie, toch? Dat is niet gegeven, hoewel in een natuurlijke situatie aannemelijk.(hij geeft nooit gas en remt terzelfdertijd).
Als je dan toch in natuurlijke situaties wil denken: Ik heb een opel Astra, model 2002. Als ik die in zijn achteruit zet en na op gang gekomen te zijn het gas loslaat blijft die kalmpjes doorbollen. Zou die Astra achterwielaangedreven zijn dan kan ik probleemloos situatie D laten zien.Als je wil dat de bestuurder remt, moet de auto naar achter aan het rijden zijn (versnelling is voorwaarts). De kleine achterwaartse kracht op de achterste band is dan onverklaarbaar (hij geeft immers geen gas). Dus B en D zijn onmogelijk.
We zijn het er allemaal wel over eens dat antwoord A als het juiste antwoord bedoeld moet zijn. Toch heb ik er mijn ernstige bedenkingen over om hem in de vragenserie op te nemen, want ik vind de kwaliteit érg povertjes.Maar ik ben het met je eens dat er wetenschappelijk wel wat valt aan te merken op de vraagstelling.
Je zou een heel (heel) klein beetje gas geven dan, en niet remmen? Zodanig dat de rolweerstand op het voorwiel groter is dan de kracht komend uit de achterwielaandrijving?Als je dan toch in natuurlijke situaties wil denken: Ik heb een opel Astra, model 2002. Als ik die in zijn achteruit zet en na op gang gekomen te zijn het gas loslaat blijft die kalmpjes doorbollen. Zou die Astra achterwielaangedreven zijn dan kan ik probleemloos situatie D laten zien.
NB, ik ben met je eens dat situatie A met een naar links rijdende voorwielaangedreven auto het meest voor de hand liggende antwoord is. Maar dat lijkt me een slecht criterium voor een examenvraag/antwoord. Dit kan toch met weinig moeite beter, terwijl hetzelfde bedoelde inzicht getoetst wordt?Het is vaak zo dat je bij meerkeuzevragen wel heel exotische situaties kan bedenken om toch maar een ander antwoord te verantwoorden, maar dat iedereen die maar een klein beetje inzicht heeft in de zaak (en tout court in staat is zo'n situatie te verzinnen), beseft waarnaar precies gevraagd wordt.
Ik zie dat mijn opmerking al weer achterhaald is.