Ik ben even de draad kwijt met lissajous-figuren en het bepalen van perioden in dergelijke figuren. (Niveau 6 vwo)
Als ik naar figuur 15.33 kijk, dan zou ik zeggen dat in de x-richting er sprake is van 1 periode aangezien je 1 max. en 1 min. hebt. En in de y-richting een periode van 4 omdat je 4 max. en 4 min. hebt.
Bij figuur 15.34 keer je dit om, waarom weet ik niet, maar het lijkt te werken. Ik krijg dan in x-richting een periode van 2 en in y-richting een periode van 5. (Twee 'streepjes' verticaal rakend aan grafiek, en 5 'streepjes' bovenaan horizontaal aan elk stukje van de grafiek).
Die methode lijkt te werken, totdat ik een opgave als deze tegenkom:
In figuur 15.38 zou ik in x-richting zeggen dat er 1 periode is, en in y-richting een periode van 6. Nu geeft het antwoordenmodel aan dat dat de x-richting een periode van 3 heeft...periode van y-richting is niet weergegeven. Ik snap dit niet, wellicht doordat ik enkel vasthoud aan het maniertje van periodes bepalen zoals ik al bij de figuren 15.33 en 15.34 beschreef...en het daadwerkelijke principe niet snap. Kan iemand mij uitleggen hoe ik dit op een andere manier kan benaderen, en dus ook de perioden (die later worden gegeven) van 15.38 begrijp?!
Edit: Bij nader inzien nog even vermelden: ik zie wel dat de figuren bij 15.33 en 15.34 elke keer gelijk zijn, en bij 15.38 niet...lijkt een spiegel schuin over de oorsprong te zijn geplaatst, waardoor je dus eigenlijk 2 keer hetzelfde figuur hebt, alleen dan gespiegeld (zowel horizontaal als verticaal). Heeft het daar iets mee te maken?