Hoi,
Ik heb een vraag over deze rechtzaak, met name over de gevolgen van dit besluit:
LJN: BV0549, Rechtbank 's-Gravenhage , 374634 / HA ZA 10-3184
Hierin zijn Ziggo en XS4ALL gedwongen om toegang tot de website thepiratebay.org en subdomeinen te blokkeren voor alle gebruikers, omdat je via thepiratebay illegale torrents kan vinden.
Maar er zijn tal van andere websites, waar je ook illegale torrents kan vinden. En nog meer waar je illegaal materiaal kan vinden.
Torrentz
Isohunt
sumotorrent
mininova,
zo kunnen we een enorme lijst opstellen.
Maar ook via Google kan je torrents vinden, of via Bing, of Yahoo..
En ook youtube heeft illegale films en muziek beschikbaar.
Waarom heeft de rechter dan kunnen besluiten 1 website te blokkeren, en niet al deze andere, inclusief zoekmachines, andere torrent aanbieders, en bittorrent programmas zelf?
m.a.w. Als google legaal is, terwijl ik daar ook links naar torrents kan vinden, waarom is thepiratebay dit dan niet?
Let wel, het illegale materiaal wordt zelf NIET van deze website gedownload, maar van andere users (seeds).
En waarom kan een website als thepiratebay dan geblokkeerd worden voor het aanbieden van links naar illegaal materiaal, tewijl websites zoals bijvoorbeeld youtube, welke daadwerkelijk illegaal materiaal op de site zelf heeft staan, gewoon toegankelijk kunnen blijven?
Verder, houdt de wijziging in de telecomwet m.b.t. netneutraliteit, niet in dat providers vrij toegang tot het internet moeten leveren, en niet bepaalde websites of diensten moeten kunnen blokkeren of duurder maken?
De uitspraak van de rechter zou dan toch inhouden dat deze netneutraliteit niet het geval is, omdat bepaalde websites geblokkerd worden, terwijl ze identiek materiaal als andere, nietgeblokkeerde websites aanbieden?
Ik heb absoluut geen verstand van rechtspraak, en zal het waarschijnlijk nooit begrijpen, omdat het naar mijn mening totaal niet op logica, common sense of eerlijkheid gebaseerd is.
in principe wordt nu een aanbieder van een verwijzing (piratebay) naar een verwijzer (bittorrent) naar illegaal materiaal gedwongen hier wat aan te doen.
Waarom dan niet alle andere verwijzers ook aanpakken? Dan kan je namelijk zo ongeveer het hele internet wel platleggen.
Ik ben benieuwd naar jullie reacties, waarschijnlijk kunnen jullie me beter uitleggen waarom dit totaal niet raar is, logisch en zelfs eerlijk.