Hoi,
Is gas hetzelfde als damp of niet?
Bedankt!
Moderator: physicalattraction
Ooit gehoord van het kritisch punt?Benm schreef:Tja, het is een beetje een taalkwestie eigenlijk.
Over het algemeen noemt men, denk ik, een gas een damp wanneer de temperatuur lager is dan het kookpunt van dat gas. In die zin heb je in de atmosfeer dus waterdamp, stikstofgas en koolzuurgas.
Qua eigenschappen is er geen verschil tussen en gas en een damp.
De vraagsteller heeft het hier niet over taalkunde of over scheikunde, wel over natuurkunde. Het Molier-diagram geeft een antwoord op je vraag.Benm schreef:Ik zie het toch meer als iets taalkundigs. Gemiddeld genomen zal men accepteren dat lucht waterdamp bevat, maar in een gemiddelde kuub lucht hier in de kamer zit geen vloeibaar water, dus zit alles in 1 fase.
Problematisch is de woordenboek-defintie:
damp de; m -en
1 opstijgende vochtdeeltjes; wasem
2 gasvormige massa; rook
Als je dat hanteert bestaan de waterdruppeltjes in wolken dus ook uit damp, al zou ik de zelf toch echt als vloeitstof bestempelen.
Niet vaak, wel altijd. De brekingsindex van een gas is net een tikkeltje hoger dan 1, bijvoorbeeld 1,0054 en afhankelijk van welke golflengte je door het medium stuurt. Bij een verzadigde damp (vloeistof en damp zijn in evenwicht met elkaar) zal de afbuiging van het licht veel meer uitgesproken zijn...tempelier schreef: ↑za 24 mar 2012, 19:59
Mij is vroeger geleerd door een van mijn eerbiedwaardige leermeesters dat:
als men de een damp opwarmt dat op het moment dat het in een gas over gaat vaak de brekings index verandert. Ik weet niet of hij daar gelijk aan had, ik ben het nooit meer tegengekomen.
(eerlijkshalve: ik heb er ook nooit echt naar gezocht)