Als hij heel snel de geluidsbarriere doorbreekt, ja. Maar als het vliegtuig een minuut lang met de geluidssnelheid vliegt dan vliegt het golffront precies met het vliegtuig mee. Zou de piloot daar niets van horen?Ik zou zeggen dat hij er niets van hoort. De knal treedt op een bepaalde plaats in de lucht op, en de piloot vliegt daar sneller dan het geluid vandaan.
Dat was ook je originele vraag, toch? Maar als de piloot met exact de geluidssnelheid vliegt, dan hoor je (volgens wikipedia) niets:Als hij heel snel de geluidsbarriere doorbreekt, ja.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsbarri%C3%A8reEen vliegtuig dat met een snelheid gelijk aan of kleiner dan de geluidssnelheid vliegt, bouwt voor zich uit een golffront op. Dat beweegt zich - net als elke drukverstoring in de lucht - met de geluidssnelheid voort. Als het vliegtuig sneller dan het geluid (dus supersonisch) vliegt, krijgt dit golffront een kegelvorm. Dit kegelvormige golffront wordt bij het passeren waargenomen als een luide knal.
Dat was spreektaal. Als we vroeger in de buurt van een luchtmachtbasis een sonic boom hoorden dan noemden we dat gemakshalve het doorbreken van de geluidsbarriere, terwijl het waarschijnlijk ging om vliegen met constante snelheid.Dat was ook je originele vraag, toch?
Ja, ik zie het. Geluidsintensiiteit is drukamplitude maal deeltjessnelheid. De snelheid van de deeltjes t.o.v. het vliegtuig is nul, dus de geluidsintensiteit ook. Dat zal het wel zijn.Maar als de piloot met exact de geluidssnelheid vliegt, dan hoor je (volgens wikipedia) niets:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Geluidsbarri%C3%A8re
Perception and noise
.....As a former Concorde pilot puts it, "You don't actually hear anything on board. All we see is the pressure wave moving down the aeroplane - it gives an indication on the instruments. And that's what we see of Mach 1. But we don't hear the sonic boom or anything like that....