Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
JasperD
Artikelen: 0

Algoritme voor normaalvector vlak

Hallo iedereen,

Momenteel ben ik bezig met het schrijven van een relatief simpel spel, waarbij de camera moet worden gezet vanuit de 'ogen' van het hoofdkarakter. Hiervoor heb je 3 punten: ongeveer het linker- en rechteroog, en een punt wat ongeveer rond de hals zit.

Deze punten worden uitgedrukt in coordinaten in de R3, een vlak opstellen voor deze is dus niet al te lastig. Echter, het opstellen van een normaalvector is wel wat lastiger. De stappen die je normaal zet om deze uit te voeren (improduct 0, vergelijking oplossen) krijg ik niet in een algoritme vastgelegd.

Weet iemand hoe ik dit probleem handig kan aanpakken? Het is niet de bedoeling dat er een loop wordt gebruikt voor het bepalen van de waarden van de vergelijking, aangezien dat ten koste gaat van de framerate.

Groetjes,

Jasper
Safe
Pluimdrager

Re: Algoritme voor normaalvector vlak

Via het uitproduct (uitwendig product) ...
Xenion

Re: Algoritme voor normaalvector vlak

Je hebt nu te maken met een driehoek, dat is een eenvoudiger geval.

Algemener kan je de gradiënt schatten in 2 richtingen. Als je dan het vectorieel product neemt van de 2 vectoren die je dan krijgt, dan krijg je de normaalvector op die plaats.

(Zie ook dat je die steeds normaliseert, anders kan je in verdere algoritmes slechte resultaten krijgen.)

Terug naar “Wiskunde”