Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Roepol
Artikelen: 0

Gat door de aarde

Beste mensen,

Ik ben al tijden op zoek naar een antwoord op mijn vraag. Hij is misschien een beetje stom om hier te plaatsen, maar ik dacht hier zitten vast wel mensen die een antwoord weten op deze vraag. Het is wel een leuke om over na te denken in ieder geval. Vind ik tenminste.

Stel je voor, er loopt een gat van de noordpool naar de zuidpool. Ik laat in dat gat een muntje vallen en er is niets wat het muntje tegen houd, of de kern van de aarde die het muntje smelt. Komt dit muntje er dan bij de zuidpool uit, of blijft hij in het midden hangen i.v.m. de zwaartekracht? En áls het muntje in het midden blijft hangen, is er dan wel zwaartekracht daar, of een luchtledige?

Ik loop nu al 3 jaar rond met deze vraag, kan een knappe kop een antwoord geven hierop?

Alvast bedankt.
tempelier

Re: Gat door de aarde

Als je zo'n muntje zou laten vallen, en de buis is vacuum dan valt hij naar beneden en gaat steeds sneller totdat hij het middelpunt gepasseerd is en gat vertragen om tenslotte bij de andere pool tot stilstand te komen.

Dan valt hij weer terug enz.

Is er wat (lucht) weerstand dan haalt je muntje de reis niet helemaal en zal het heen en weer blijven gaan om uiteindelijk in het middelpunt te blijven hangen.

In het middelpunt is de gravitatie 0
In de wiskunde zijn er geen Koninklijke wegen Majesteit.
physicalattraction
Moderator

Verplaatst naar natuurkunde algemeen, en dekkende titel gegeven.
gast027

wat je er ook nog kan aan toevoegen is dat doordat de aarde draait je muntje tegen de rand botst waardoor het ook afremt. maar als je van de noordpool tot de zuidpool hebt zal dit niet veel gebeuren :)
Als we wisten wat we deden, heette het geen onderzoek. - Albert Einstein

Terug naar “Natuurkunde”