Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
woodstock
Artikelen: 0

Kantoorpanden bestoken de aarde

Het is ongelooflijk, maar alweer is de aarde op het nippertje ontsnapt aan een ongeluk met een meteoor. Zaterdagavond om halftien scheerde er een meteoor zo groot als een kantoorpand langs – de derde bijna-botsing in twee weken tijd.

Afbeelding

“2004 FY15” komt op de elfde plaats in de top-honderd van meest rakelingse meteoren aller tijden. Het object kwam voorbij op ongeveer 240.000 kilometer afstand – eenderde de afstand van de aarde tot de maan. Met zijn geschatte twintig meter doorsnede is 2004 FY15 ongeveer zo groot als het rotsblok dat anderhalve week geleden langskwam op 50.000 kilometer afstand (een achtste de afstand aarde-maan). Dat was pas écht rakelings: in de ‘dichtste naderingen’-lijst staat hij op één.

In januari overwogen astronomen serieus om president Bush uit zijn bed te bellen wegens aanstormend meteoorgeweld. Maar goed dat ze dat niet deden: meteoor “2004 AS1” miste de aarde royaal: twaalf miljoen kilometer ernaast. In februari kwam er vier keer een meteoor dichter langs de aarde, in maart nu al drie keer.

Inzitten over het einde der tijden lijkt voralsnog overigens onnodig. Kantoorgebouw of niet, met een beetje geluk brandt een meteoor van twintig meter groot helemaal op voordat hij het aardoppervlak en de spulletjes die daar staan bereikt.

Bron: ]http://www.vpro.nl/weblog/index.jsp?maps=1...=15341431[/img]
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)
DePurpereWolf

Re: Kantoorpanden bestoken de aarde

Weet je wat ik nou mooi zou vinden?

Als er nou zo'n meteoriet in botsing komt met een sateliet.

En dan wel een camera naartoe sturen natuurlijk, lijkt me zo mooi.

Zo'n meteoor komt toch met een snelheid van zo'n 300.000 m/s aan zetten.

Ik denk dat het wel mooi zou zijn.
T-reg

Ik begrijp echt niet die nonchalantie van de astronomen: elke keer weer ontdekken ze aardscheerders als het eigenlijk al te laat is. Binnenkort is er nog een voltreffer, let op mijn woorden.

@Woodstock en DePurpereWolf: ik wil niet moeilijk doen, maar gewoon voor alle duidelijkheid: het zijn asteroïden, en geen meteoren of meteorieten die ons passeren. (meteoor = in de atmosfeer verbrandend rotsblok en meteoriet = rotsblok dat de aarde heeft bereikt, en dus niet volledig opgebrand is)
Anonymous

Op een keer is het raak en dan zijn we allemaal dood.
noortje

Ik begrijp echt niet die nonchalantie van de astronomen: elke keer weer ontdekken ze aardscheerders als het eigenlijk al te laat is. Binnenkort is er nog een voltreffer, let op mijn woorden.
vorige keer hadden ze er eentje op tijd. staat ook op dit forum ;)

en gast: als het raak is, dan is het raak en kunnen we er niets aan veranderen. Bij zo'n dingen moet je niet stilstaan. de kans dat je morgen sterf doordat je onder een auto liep is groter dan dat je zal sterven ooit in je leven door een asteroide.

enjoy live zou ik zeggen :shock:
If you don't think you can reach the stars, that's fine cause it just leaves more for me to grab.
woodstock

noortje schreef:en gast: als het raak is, dan is het raak en kunnen we er niets aan veranderen. Bij zo'n dingen moet je niet stilstaan. de kans dat je morgen sterf doordat je onder een auto liep is groter dan dat je zal sterven ooit in je leven door een asteroide.

enjoy live zou ik zeggen   :shock:
Ik ben daar niet meer zo zeker van Noor, nog een paar van dit soort berichtjes en dan zijn de kansen gekeert. :wink:
Het leuke van rondzwerven is dat je nooit buiten spel kan staan.

(Charles m. Schulz, Snoopy's wijze waarheden. 1984)
Syd

In de Russiche goelag zeiden ze tegen elkaar: sterf vandaag, ik zal morgen sterven

Voor wat het waard is :shock:
tex

Het probleem is meestal die die aardscheerders van uit de richting van de zon komen en dat ze die dus moeilijk kunnen ontdekken.

Terug naar “Sterrenkunde en Ruimtevaart”