Dit is mijn vraag:
Hoe toon ik aan dat er geen calciumhydroxide in een reageerbuis zit, maar ammoniumsulfaat?
De volgende mogelijkheden heb ik zelf al uitgevonden :
Mogelijheid 1: voeg een klein beetje water toe. Heb je een troebele oplossing dan heb je te maken met Ca(OH)2. (NH4)2SO4 geeft een heldere oplossing.
Verklaring: Volgens Binas-tabel 45A blijkt Ca(OH)2 matig oplosbaar in water te zijn en (NH4)2SO4 goed.
Mogelijkheid 2: los de stof op in water en voeg een oplossing van Na2SO3 toe. Krijg je een neerslag dan heb je te maken met Ca(OH)2. Blijft de oplossing helder dan heb je te maken met (NH4)2SO4.
Verklaring: Volgens Binas-tabel 45A geven Ca2+ ionen met SO32- ionen een neerslag terwijl NH4+ ionen geen neerslag geven. In plaats van Na2SO3 zou je ook NaF kunnen toevoegen.
Mogelijkheid 3: los de stof op in water en meet de pH van de oplossing. Heb je een hoge pH (>7) dan heb je te maken met Ca(OH)2. Is de pH laag (<7) dan heb je te maken met (NH4)2SO4.
Verklaring: Ca(OH)2 is een base en (NH4)2SO4 een zwak zuur (zie Binas tabel 49).
Maar ik moet het op zoveel mogelijk verschillende soorten manieren aantonen! HELP! alle informatie en tips zijn HEEL ERG welkom! BEDANKT!
biochemiefreak: Gebruik sub- en superscript aub! Bekijk de helpfunctie hoe sub- en superscript te gebruiken.