Hoe zit dat nou met licht?... Licht dat een zwart gat verlaat zou dus wel weg kunnen maar de snelheid van het licht zou voortdurend afnemen? Kan iemand mij ff uitleggen hoe dit zit dan?
De theorie van relativiteit stelt dat tijd langzamer gaat wanneer nabij een massa, zoals de aarde of zwarte gaten. Dit komt omdat er een relatie is tussen de energie van licht en de frequentie ervan. (het aantal lichtgolven per seconde) Hoe groter de energie van licht, hoe hoger de frequentie.
Wanneer licht weerkaatst op de aarde, of een zwart gat, dan tracht het licht opwaards te reizen, en ondervind het, de zwaartekracht van de massa als tegenkracht. In dit geval verliest licht inderdaad aan energie, en de frequentie van het licht daalt.
Hoe groter de massa, en dus zwaartekracht, hoe meer licht verliest aan energie en frequentie. In het geval van een zwart gat, is de zwaartkekracht (de tegenkracht) zo groot, dat er geen enkele energie en dus lichtgrequentie kan ontsnappen.
Echter, persoonlijk denk ik dat een "non electromagenetische antimassa straling" dit wel mogelijk zou moeten maken, maar dit is misschien nog enkele (licht)jaren weg.
Wat ik nog even wilde toevoegen is dat tijd dus ook langzamer gaat bijvoorbeeld op zeeniveau dan op een berg. (Omdat licht inderdaad aan energie en frequentie verliest wanneer het tegenovergesteld reist aan de zwaartkracht)