Nu, om het zelfreinigend vermogen van water aan te tonen heb ik volgende proef gevonden:
Het probleem is dat er geen oplossingen bij staan, en ik geen tijd heb om het einde van de proef af te wachten. (ik heb het hier uitgevoerd met vijverwater en na dag 2 is er nog weinig op te merken)PROEF 18: HET ZELFREINIGEND VERMOGEN VAN WATER
Materiaal:
- 5 potten met deksel- magere melk- rivierwater- leidingwater- 5 etiketten en pen- vulpeninkt of ecoline- gekookt rivierwater- gekookt leidingwater
Methode:
- Nummer de etiketten van 1 t/m 5 en plak ze op de potjes.
- Doe in pot 1 en 2 rivierwater.
- Doe in pot 3 gekookt rivierwater.
- Doe in pot 4 leidingwater.
- Doe in pot 5 gekookt leidingwater.
- Doe in elke pot 10 druppels melk en doe in pot 2 nog een extra scheut melk.
- Doe in elke pot 10 druppels inkt.
- Sluit de potten en zet ze op een lichte, koele plaats, niet in de zon.
- Bekijk na een week het resultaat en noteer je waarnemingen per pot: - Helderheid. - Geur en kleur. - Wat is er met de melk gebeurd? - Wat is er met de inkt gebeurd?
- Verklaar de verschillen tussen de potjes. Komen je waarnemingen overeen met je verwachting?
Weet iemand hier wat het resultaat zal zijn bij de verschillende potjes en wat we daar kunnen uit besluiten?
Stelt de melk de bacteriën in het water of het te verorberen afval voor?
Wat gebeurt er met de inkt? Na enige minuten was de inkt volledig verdwenen, nu komt ze blijkbaar terug, of beeld ik mij dat in?
Mijn kennis van chemie en biologie is ondermaats en ik weet er liever genoeg over, voor ik er les over geef...
alvast bedankt