ik heb een experiment moeten doen om e.coli aan te tonen in water. nou moet ik weten waarom je bepaalde media gebruikt. maar ik kan het op internet helemaal niet vinden. misschien weten jullie het.
ik heb de volgende media gebruikt:
LSB-agar (hier lag een filter op doordrenkt met water, de kolonies die hierop groeide werden overgebracht op een TSA-plaat)
TSA-plaat (hier haalde we de kolonies af voor de bevestiging)
tryptophan medium ( hierin werden de kolonies in gedaan en daarna werd gekeken of het medium troebel werd)
nu kan ik met logisch nadenken zeggen: op de LSB plaat groeit alles, op de TSA plaat alleen e.coli of colivormen en in het tryptophan medium ook.
maar waarom en of dit zo is kan ik dus niet vinden.
of een kolonie groeit of niet, hangt dat niet voornamelijk af van de voedingsbodem, welke stoffen die bevat en of die stoffen volstaan om het in stand houden van bacterie.
Verder ook aan pH, temperatuur, toegevoegde antibiotica
als je E.coli wenst te detecteren in water ga je als volgt tewerk:
1. Je filtreert bijv 100ml water over een filter en die filter plaats je op een selectief milieu (dit milieu wordt specifiek gebruikt om E.coli op te groeien). In jouw geval is dit LSB. Als je je cursus nakijkt en de gegevens van de fabrikant van LSB zal je zien dat LSB stoffen bevat die nodig zijn voor de groei van E.coli. De L van LSB slaat misschien op Lactose dat vergist wordt door E.coli tijdens de groei?
2. Nadat je E.coli hebt laten groeien op LSB ga je de kolonies die E.coli verdacht zijn isoleren. Je gaat ze prikken en overzetten op een ander milieu, zodanig dat je zuiver geïsoleerde E.coli kolonies krijgt. Hiervoor gebruik je TSA. Dit milieu is zodanig samengesteld (bevat groot gamma aan stoffen) dat er meerdere species op kunnen groeien. Het is dus geen selectief milieu (LSB wel). Het TSA milieu kan je ook gebruiken voor de isolatie van Listeria, Gisten, Lactobacillen, Staphylococcen, Enterococcen,... Als je terugkijkt naar de gegevens van de fabrikant, zal je ook hier zijn dat het de nodige stoffen bevat die noodzakelijk zijn voor de groei van E.coli.
3. Als laatste ga je nagaan of die kolonie die je geïsoleerd hebt wel degelijk E.coli is. Dit doe jij in jouw geval aan de hand van Tryptophan medium. Ik ken dit milieu niet voor de bevestiging van E.coli, maar het moet zodanig zijn samengesteld dat enkel E.coli erin kan groeien of dat E.coli mogelijks tryptofaan afbreekt of omzet? Meestal voegt men aan een bevestigingsmilieu een stof toe die kan worden omgezet door de bacterie. Een kleurreactie kan het gevolg zijn
LSB is dus wel degelijk selectief, TSA is niet selectief en Tryptophan is dan weer wel selectief. Dit in tegenstelling tot uw veronderstelling.