Ik heb een paar dingen die ik me afvraag hoop dat iemand mij kan helpen.
- Glas absorbeerd licht met aan andere golflengte dan zichtbaarlicht. o.a. UV-straling, maar de energie van zulke straling is veel groter dan die van zichtbaar licht. Hoe raakt glas deze energie weer kwijt?? Andere stoffen worden warm of stralen zelf licht uit om de energie kwijt te raken, wat doe glas of straalt glas ook gewoon licht uit om zijn energie kwijt te raken??
- Zwarte stoffen absorberen alle kleuren licht maar wat voor straling zenden deze stoffen uit of raken ze al hun energie gewoon kwijt door warmte
- Gras is groen dus absorbeert het licht met de complementaire kleur (rood) dus maar van welke golflengte zendt gras dan weer licht uit?
- Vrije wolfraam atomen geven geen continue spectrum omdat de energie niveau's beperkt zijn. Maar in een wolfraam lamp zit een wolfraam draad die wel een continu spectrum geeft omdat de wolfraam nu wel veel verschillende energieniveau's heeft omdat het een vaste stof is nu?? maar waarom heeft wolfraam in vaste stof meer energie niveau's dan als vrije atomen ??