Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
niek kloeze
Artikelen: 0

hoeveelheid waterstofperoxide aantonen in vanish

ik ben bezig met een profielwerkstuk over vanish oxi action, en daarin moeten we o.a de hoeveelheid waterstofperoxide kunnen aantonen. we zijn zover dat we we eerst een oplossing maken van vanish waaruit soda en waterstofperoxide ontstaan. kunnen jullie ons verder helpen?
Afbeelding
jb31dec

Re: hoeveelheid waterstofperoxide aantonen in vanish

Kun je peroxides niet gewoon titreren met thiosulfaat?? (of permangANAAT)
rwwh

Kun je peroxides niet gewoon titreren met thiosulfaat?? (of permangANAAT)
Vast wel, als je aanneemt dat er geen andere oxidatoren inzitten.

Permanganaat lijkt me even niet, dat is zelf een oxidator.
woelen

Die vanish oxy is geloof ik natrium percarbonaat en dat geeft bij oplossen inderdaad H2O2.

Ik zou het volgende doen:

Bekende hoeveelheid van dat spul oplossen.

Veel zuur toevoegen, zodat alle CO2 wegbubbelt en dan nog wat extra zuur toevoegen, zodat de boel goed zuur wordt (zwavelzuur of salpeterzuur gebruiken, geen zoutzuur).

Titreren met KMnO4-oplossing.

Met KMnO4 gaat het juist bijzonder goed. H2O2 wordt kwantitatief en zeer snel geoxideerd door KMnO4, en het gevormde Mn2+ heeft geen katalytische werking op nog niet gereageerd H2O2. De oplossing moet wel voldoende zuur zijn, om Mn2+ te vormen. Als de oplossing niet voldoende zuur is, dan krijg je MnO2 en dan klopt er niks meer van je titratie.

Een andere mogelijkheid is om met de H2O2 jodide te oxideren tot jood en dit te titreren met natrium thiosulfaat en zetmeel als indicator.
rwwh

Dank voor de correctie.

Maar: als ik je goed lees, zit er geen waterstofperoxide in dit spul, en is deze hele titratie dus een foute bepaling.... Mijn belangrijkste punt blijft overeind: Je bepaalt hiermee dus niet hoeveel waterstofperoxide er in de vanish zit, en dat was de originele vraagstelling....

Ik heb al eens eerder bij analystische vragen op het forum de algemene opmerking gemaakt dat een heleboel analyses ervan uit gaan dat geen van de andere stoffen die aanwezig zijn storend kunnen werken op de analyse. Als je goed wilt meten, dan moet je eerst nagaan of dit soort "matrixeffecten" een rol kunnen spelen.

Een heel mooi ander voorbeeld is het spectrofotometrisch bepalen van ijzer in een van zichzelf al gekleurd of troebel monster....
niek kloeze

bedankt mensen!! het is al wat duidelijker geworden.... ik zal het eens proberen... maar meer tips zijn altijd welkom
Afbeelding
Gerard

dan moet je eerst nagaan of dit soort "matrixeffecten" een rol kunnen spelen
Vanish Oxy is een wasmiddel die mogelijkerwijs enzymen bevat die zetmeel afbreken en als dat zo is dan mag je raden wat dat doet met je zetmeelindicator.

Gerard

Jorim: Even je quote gefixt, je moet wel met /quote afsluiten.
woelen

Is de samenstelling van dat spul veranderd? Ik heb het staan en ik gebruik het als een behoorlijk zuivere basische bron voor H2O2. Dat spul dat ik heb staan heet Vanish Oxi Action en heeft als enig ingredient natrium carbonaatperoxyhydraat (CAS 15630-89-4) volgens de verpakking. Het lost helder op in water en geeft met zuur veel CO2 gas en na het ophouden van het bruisen wordt ook de zure oplossing helder. Tevens staat er op de verpakking zo'n waarschuwingssymbool voor oxiderend (een O met een vlammetje er boven). Als er allerlei andere stoffen in zouden zitten, zoals veel wasmiddelen, dan zou het zeker niet helder oplossen in water.

Je kunt in de zure oplossing heel goed H2O2 aantonen met K2Cr2O7. De oplossing wordt dan diepblauw door vorming van CrO(O2)2.

Natrium carbonaatperxoyhydraat heb ik niet gevonden op Internet, maar volgens mij is dat het zelfde als natrium percarbonaat. Als ik zoek op dat CAS nummer wat op de verpakking staat, dan vind ik natrium percarbonaat, 2Na2CO3.3H2O2. Het lijkt mij dat deze stof hetzelfde is.

De volgende link is misschien ook nog wel interessant:

http://www.chf.de/eduthek/oxi-reiniger.html
Fuzzwood

En dan natuurlijk een indicator toevoegen zodat een overmaat K2Cr2O7 gedetecteerd wordt.

http://wwwchem.uwimona.edu.jm:1104/lab_man.../c10expt31.html <-- het gaat dan wel om een ijzerbepaling, maar het is een redoxreactie met kaliumdichromaat, dus bruikbare literatuur 8-[ .

Natuurlijk werkt flink aanzuren en dan titreren met KMnO4 ook, de omslag zal dan helder --> violet zijn, al weet ik niet of de waterstofperoxide dan uit elkaar valt door het zuur.
niek kloeze

dus ik ga de oplossing eerst flink aanzuren...vervolgens laat ik het titreren met KMnO4 maar ik moet de hoeveelheid waterstofperoxide kunnen aantonen....moet ik dit dan door d.m.v een gasmeetspuit??
Afbeelding
Beryllium

Permanganaat is een hele mooie indicator van zichzelf, dus je kan zo het omslagpunt van je titratie wel zien. Aan de hand van je reactievergelijking kan je daarmee de hoeveelheid waterstofperoxide berekenen.
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)
woelen

Zorg er wel eerst voor dat je je permanganaat oplossing standardiseert. Permanganaat is geen primaire standaard en dus zul je eerst je permanganaatoplossing moeten 'ijken' met een primaire standaard, anders wordt het veel te onnauwkeurig.

Als het je alleen maar om een indicatie gaat van de hoeveelheid peroxide (nauwkeurigheid pakweg 10%) in die Vanish, dan zou ik gewoon wat permanganaat afwegen en me niet al te druk maken over primaire standaards.
Fuzzwood

woelen schreef: Zorg er wel eerst voor dat je je permanganaat oplossing standardiseert. Permanganaat is geen primaire standaard en dus zul je eerst je permanganaatoplossing moeten 'ijken' met een primaire standaard, anders wordt het veel te onnauwkeurig.

Als het je alleen maar om een indicatie gaat van de hoeveelheid peroxide (nauwkeurigheid pakweg 10%) in die Vanish, dan zou ik gewoon wat permanganaat afwegen en me niet al te druk maken over primaire standaards.
Ik dacht dat je dit kon doen door middel van Mohr's zout. Neem hiervan wel de oertiterstof (super zuiver), dit is nodig omdat je hiervan een precieze massa moet inwegen, en dat daar 99,999% Mohr's zout van moet zijn.
rwwh

Dat spul dat ik heb staan heet Vanish Oxi Action en heeft als enig ingredient natrium carbonaatperoxyhydraat (CAS 15630-89-4) volgens de verpakking.
Vanmorgen op een verpakking gekeken: minstens 30% bron van zuurstof, maximaal 5% anionogene tensiden, en maximaal 5% niet ionogene tensiden. Lees het nog eens na.
woelen

Dan is dus de samenstelling inderdaad veranderd. Ik heb het spul al wel anderhalf jaar staan en gebruik het voor experimenten met H2O2.

Bij mij op het potje staat over de ingredienten alleen maar:

"Ingredienten: sodium carbonaatperoxyhydraat"

Verder staat er naast deze tekst een waarschuwingssymbool voor oxydator (O met vlammetje er aan op oranje achtergrond) en een waarschuwingssymbool voor schadelijk (zwart kruis op oranje achtergrond).

Verder wordt er niets geroepen over tensiden en anionogene stoffen e.d. Ik heb nog weer eens even een experimentje er mee gedaan en inderdaad lost het helder op in water (met afgifte van veel heel kleine belletjes) en als je er wat zuur bij doet, dan krijg je veel CO2, maar de vloeistof gaat niet schuimen en wordt als alle CO2 is weggebubbeld volkomen helder en kleurloos.

Terug naar “Scheikunde”