Ik beschouw "de grootste mystiek" van de mensheid, "het niet weten" of kunnen weten, al zou je het kunnen weten, dat we het niet zullen weten.
Waar gaat het om, zullen julie zich afvragen? Sommige zullen blijven volharden dat ik het mis kan hebben.
Ik stelde eens op dit forum ''over het waarom''. Waarom en van waar deze vraag? Het beestje in mij wilde toen hierop antwoord of antwoorden krijgen, maar ik kreeg het niet. Waarom dan niet? Ik denk dat anderen het ook niet weten, net als ik.
De moderne mens zoekt wat af in zijn en haar leven. Men bedenkt een vraag met een passende antwoord, en over dat antwoord hoeven we niet te gaan twijfelen. Dat brengt mij op het volgende.
Waarom gaat men twijfelen en waarom houdt men vast aan aangeleerde kennis, hoe zeker kan men zijn?
Ik weet het niet. Ik weet het niet omdat mijn grenzen van mijn menselijk kunnen uitgeput zijn. Er zijn knappe koppen onder ons die denken het ei van C te hebben gevonden, en het mooie ervan is, dat die knappe koppen overtuigd zijn van hun gelijk. Maar is dat zo? voor hun wel denk ik, voor mij is dat een ander verhaal.
Neem het onderwerp God. Hoeveel vragen zijn er niet gesteld over god, welke antwoorden zijn er gegeven? Toch aardig wat. Maar kloppen ze wel met ons eigen beeld hoe wij naar god kijken?
Ik vroeg mijn moeder, en zij is aardig op leeftijd: zal de mensheid ooit weten wat onze herkomst, de redenen achter het leven, het ontstaan ervan, wat er voor de oerknal was, waarom wij als soort essentiele vragen niet kunnen beantwoorden, niet over 100, 1000, 250.000 of 100.000.000 jaar vanaf nu, het heden. In feite wist ik haar antwoord al. NEE. De mens zal nimmer weten wat de echte redenen zijn waarom de dingen zijn zoals ze zijn, zo vertelde mijn moeder mij onlangs.
Wij mensen zoeken naar datgene wat wij belangrijk en interessant vinden, en daar blijven we steken, want de redenen hierachter acht ik het grootste mystiek, het niet weten.
De kracht achter het niet weten, daar kan ik allerlei oorzaken voor geven, god, ikzelf, anderen of zelfs helemaal niets. Volgens mij was het Plato die eens schreef: ik weet dat ik niets weet.
Hoe denken julie hierover?