David23
Artikelen: 0

microbiologie

Hallo iedereen,

Ik heb een vraagje voor de school. Kan iemand mij helpen? Ik heb er al een tijdje op zitten nadenken maar zonder resultaat... :oops:

Gegeven: een bacteriesuspensie

Leg uit wat er zou gebeuren met een bacteriële cel als ze de glucose-reserve niet onder de vorm van glycogeen of zetmeel zou opslaan.

Alvast bedankt!!
rwwh

Re: microbiologie

Iets meer context nodig. Een suspensie waarin? Zuiver water? Zout water? Suikerwater?

Het heeft vast iets met osmose te maken. Dan is het vast zuiver water. Kun je bedenken wat een bacterie met osmose te maken heeft?
David23

Hallo,

Er wordt niet gespecifieerd welk soort bacteriesuspensie het is...

Wel osmose is wanneer een vloeistof van de zijde waar de concentratie van opgeloste stoffen lager is naar de zijde waar deze hoger is, gaat.

"Zuigt" de bacterie dan water (=oplosmiddel) naar binnen omdat de inwendige concentratie van glucose daar groter is??

Met het gevaar dat deze cel gaat springen door een te grote inwendige druk...

Gegroet.
epiphonix

Klinkt goed, vind je niet?

Kleine aanvulling:

Volgens mij ligt de oplossing in het feit dat de osmotische waarde van glucose groter is dan die van glycogeen/zetmeel.
biochemiefreak

Misschien bekijk ik het wel wat te simpel. Maar heeft glucose niet gewoon met energie te maken. De bacterie slaat overtollig glucose op tot glycogeen of zetmeel(dit ligt ook aan het type bacterie) om zo een bepaalde reserve op te bouwen in geval van een te kort aan glucose die later kan ontstaan. Maar het osmose verhaal ben ik het ook wel mee eens.

MVG Ron
Verdana

Misschien heeft het iets te maken met het feit dat zetmeel slecht oplost in water. De glucose in oplossig zou niet kunnen gebruikt worden omdat ze gewoon door het membraan gaat denk ik. Door er zetmeel van te maken krijgt ze vaste vorm.
Roy van Heesbeen

In het lichaam van de mens worden veel suikers via de B-oxidatie omgezet naar vetten. Vetten lossen (net als glycogeen) niet op in water. Hierdoor verlaag je de osmotische waarde van de cellen.

Als een mens al zijn vetten zou omzetten naar suikers dan neemt het volume door het vasthouden van water enorm toe, of te wel wie zien er dan uit als een ballon :oops:

Een bacterie cel heeft met het zelfde probleem te maken als hij alleen maar suikers opneemt.
pH.

Roy van Heesbeen schreef: In het lichaam van de mens worden veel suikers via de B-oxidatie omgezet naar vetten. Vetten lossen (net als glycogeen) niet op in water. Hierdoor verlaag je de osmotische waarde van de cellen.

Als een mens al zijn vetten zou omzetten naar suikers dan neemt het volume door het vasthouden van water enorm toe, of te wel wie zien er dan uit als een ballon :oops:

Een bacterie cel heeft met het zelfde probleem te maken als hij alleen maar suikers opneemt.
Het probleem ligt idd in de osmotische problematiek die Roy omschrijft, suiker is bijzonder onhandig spul om veel van in cellen te hebben.

Terug naar “Immunologie en microbiologie”