Legolas87
Artikelen: 0

Latente groei

Is het zo dat latente groei niet te detecteren is op een voedingsbodem? En hebben bacteriën in latente groei ook hun celwand verloren of niet?
mochila

Re: Latente groei

latentie is de fase waarin bv een bacterie in je lichaam zich bevind maar dat je lichaam nog geen symptomen van de (ziekmakende)bacterie vertoond.

Dus de bacterie is dan mss wel latent aanwezig, maar dan is dit volgens mij wel mogelijk om deze te laten groeien op een bodem.

Ik denk niet dat een latent aanwezige bacterie haar celwand kwijt is, ik zou niet weten waarvoor dat nuttig zou zijn. Ten zij het een bacterie is die intracellulair leeft(want die heeft geen celwand).
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”
ArcherBarry
Moderator

minemin schreef: latentie is de fase waarin bv een bacterie in je lichaam zich bevind maar dat je lichaam nog geen symptomen van de (ziekmakende)bacterie vertoond.

Dus de bacterie is dan mss wel latent aanwezig, maar dan is dit volgens mij wel mogelijk om deze te laten groeien op een bodem.

Ik denk niet dat een latent aanwezige bacterie haar celwand kwijt is, ik zou niet weten waarvoor dat nuttig zou zijn. Ten zij het een bacterie is die intracellulair leeft(want die heeft geen celwand).
dat klot volgens mij niet helemaal.

de latente fase van bacteren is de fase waarin geen groei en ontwikkeling plaats vind door het veranderen van leefmenu. deze fase duurt vaak minder dan een uur. natuurlijk houden ze daarbij hun celwand

als je wilt testen of een bacterie wel aanwezig is maar mensen nog niet ziek maakt zal ik aaneraden wat feces te gaan controleren op E-coli en salmonella. kans is zeer groot dat je 1 van die 2 vind.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
ceitwa

het hangt ook van je voedingsbodem af denk ik. als je een bacterie hebt die veel extra stoffen nodig hebt en je gebruikt een arm medium dan zal die niet tot ontwikkeling komen en kun je dus geen kolonies waarnemen. Maar dat wil niet zeggen dat die bacterie er niet is of was.
ArcherBarry
Moderator

zo zijn er nog wel een paar mogelijkheden

anaërobe bepalen bij een aëroob millieu

verkeerd specifiek medium gebruiken

verkeerde hoeveelheid zuur toevoegen bij melkzuur bacteriën bepaling (gedaan op me practich examen micro maar zijn ze nooit achter gekomen)

media onjuist gesteriliseerd

etc etc
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
Pink Panther

Wat minemin zei klopt deels wel.

Bacteriën kunnen een lichaam infecteren en daar sluimerend aanwezig zijn. Ze zullen wel groeien en delen, en wat dan ook, waarbij ze niets van hun eigenschappen of morfologie verliezen. Ze hebben een mechanisme waarmee ze de aanwezigheid van andere bacteriën kunnen voelen. Eens ze voelen dat ze met voldoende zijn, zal de infectie uitbreken en pas dan krijg je ziekteverschijnselen.

Dit is een soort verdediging. Als één bacterie je lichaam infecteert, en meteen korts en wat dan ook teweegbrengt, dan zal het veel te snel opgemerkt worden door de verdediging van je lichaam.

Door stil af te wachten tot ze met genoeg zijn, maken ze een grotere kans jouw verdediging te ondermijnen.

Een opmerking daarbij is dat dit niet latente groei heet, maar latente infectie... de latente groei heeft Archerbarry reeds uitgelegd
mochila

Pink Panther schreef: Wat minemin zei klopt deels wel.

Bacteriën kunnen een lichaam infecteren en daar sluimerend aanwezig zijn. Ze zullen wel groeien en delen, en wat dan ook, waarbij ze niets van hun eigenschappen of morfologie verliezen. Ze hebben een mechanisme waarmee ze de aanwezigheid van andere bacteriën kunnen voelen. Eens ze voelen dat ze met voldoende zijn, zal de infectie uitbreken en pas dan krijg je ziekteverschijnselen.

Dit is een soort verdediging. Als één bacterie je lichaam infecteert, en meteen korts en wat dan ook teweegbrengt, dan zal het veel te snel opgemerkt worden door de verdediging van je lichaam.

Door stil af te wachten tot ze met genoeg zijn, maken ze een grotere kans jouw verdediging te ondermijnen.

Een opmerking daarbij is dat dit niet latente groei heet, maar latente infectie... de latente groei heeft Archerbarry reeds uitgelegd
ik bedoelde ook latente infectie. Had blijkbaar de beginpost niet helemaal goed gelezen :oops:
“Twenty years from now you will be more disappointed by the things that you didn't do than by the ones you did do. So throw off the bowlines. Sail away from the safe harbor. Catch the trade winds in your sails. Explore. Dream. Discover.”

Terug naar “Immunologie en microbiologie”