Renasa
Artikelen: 0

Chloorhexidine?

"After chlorhexidine is absorpted onto the organism's cell wall, it disrupts the integrity of the cell membrane and causes the leakage of intracellular components of the organisms." -Drugbank

Kan iemand mij precies vertellen hoe chloorhexidine door de celwand van een bacterie wordt opgenomen? Ik heb veel gezocht, maar blijkbaar zoek ik verkeerd of is er gewoon weinig over te vinden.
DrQuico

Re: Chloorhexidine?

Dergelijke informatie staat volgens mij vooral in de vakliteratuur. Meestal moet je betalen om deze artikelen in te kunnen zien.

Ik ben geen expert hierin, maar ik vermoed dat de overall negatieve lading van de buitenkant van een bacterie en de affiniteit van de guanidine-groepen van chloorhexidine hiervoor voor de eerste absorptie zorgen. Naast de polaire guanidinegroepen bevat chloorhexidine ook apolaire delen. Hierdoor kan ik me voorstellen dat de opname in de celwand een vorm van 'oplossen' is.

Maar zeker weten doe ik het niet.
Renasa

Bedankt voor de informatie.

Maar ik blijf lastig.

Waardoor precies wordt de negatieve lading van een bacterie dan verorzaakt (één stof of meerdere in de celwand??)
DrQuico

Dat staat onder het kopje the gram-positive en the gram-negative cell wall van deze wikipediapagina uitgelegd.

Terug naar “Immunologie en microbiologie”