Hallo,
Ik ben laatstejaars operatieassitent en geheel onbekend met chemie en microbiologisch onderzoek, nu is dit niet erg maar ik schrijf voor mijn afstuderen een studie hierover. Wij gebruiken op de operatiekamer plastic flessen met steriel h2o, dit zit in een speciale plastic fles met een beveiligde (schoef)dop als je deze fles opent draai je door een beveiliging heen waardoor je ziet dat de fles eerder geopend is. Er bestaat nogal onduidelijkheid over het wel of niet mogen terugplaatsen van de dop en de invloed op de steriliteit van de fles. Nu wil ik aan de hand van kweekjes de vloeistof onderzoeken uit de fles die gebruikt is zonder het terugplaatsen van de dop en vloeistof gebruikt na het herplaatsen van de dop. Nu is mij verteld dat ik hier wel honderden kweekjes van moet maken om het representatief te krijgen. Heeft iemand voor mij een idee hoe ik dit kan aanpakken? of een basis opzetje hoe te beginnen met het onderzoek? tips? De firma kan mij geen goede bevestiging geven van de juiste wijze van gebruik.
alvast bedankt groetjes sas