jaffa
Artikelen: 0

HIV

Hi, Forumleden

Ik had eens een presentatie gedaan op school vroeger over AIDS-virus.

Ik ben er erg geintresseerd geraakt en heb wat informatie gezochts.

Ben tot de conclusie gekomen dat ,dat virus behoorlijk irritant is.

De HIV-virus valt T helpercellen. Gebruikt dat als gastheercel en verzwakt hierdoor de immunsysteem. Omdat er weinig T-helper cellen over blijven. T-helper cellen identificeren de kwalen die het lichaam vreemd zijn. Sturen dit informatie naar 2 richtingen humorale en cellulair afweer systeem.

Ik heb ergens weleens gelezen dat het mogelijk is om kunstmatige B-lymfocyten te produceren (als dat zo niet is, sorry).

Mijn vraag is dan is het ook mogelijk om kunstmatig T helper cellen te maken.

hmmmm...

Als dat mogelijk is. Zou de patient langer leven en misschien zelfs efficient tegen de virus vechten en wellicht winnen. I

Ook nog iets waar ik mee zit. Er is toch een speciaal systeem dat de lichaam heeft. Die vernietigd toch T-helpercellen die verkeerd bezig zijn. Is er niet een manier omdat systeem te prikkelen ofzo. Anders zijn nanobotje zeer gewenst tegen de HIV-virus. Ik vindt zon virus ook heel erg raar dat het alleen ontstaat na sex te hebben zonder condoom met meerdere mensen.

Ik doe op dit moment maar MBO niveau 4. Wellicht is mn vraag onzinnig.
Pink Panther

Re: HIV

Ik weet niet of het mogelijk is om een T-helpercellijn te maken en te behouden. Maar daarenboven zijn er nog veel meer specificaties waar naar gekeken moet worden he, het is niet zo eenvoudig als een hoopje cellen inspuiten en dat is het.

Daarenboven ben ik er van overtuigd dat het virus nog zou winnen. Als je T-helpercellen in gaat spuiten, dan geef je het virus eigenlijk alleen maar meer gastcellen, en kan het zich in principe nog sneller vermenigvuldigen.

En het virus "ontstaat" niet door onveilige seksuele contacten met meerdere mensen. Iemand die besmet is, kan het alleen maar doorgeven, bijvoorbeeld door een onveilig seksueel contact of door bloedtransfusies. (of: je kan onveilig vrijen met 1001 mensen en toch niet HIV-positief worden, zolang er maar niemand van die 1001 mensen besmet was... Uiteraard raad ik je ten sterkste af om onveilig te vrijen!)
scientist 1

Er is zelfs recent een mens genezen van HIV-1. Hij was 10 jaar geleden besmet geraakt met HIV-1 en nu had hij acute myeloïde leukemie gekregen. Om zijn acute myeloïde leukemie te behandelen hadden de dokters zijn immuuncellen gedood en een beenmerg transplantatie gedaan. De dokters hadden gezocht naar een donor die immuun was tegen HIV (delta-32 mutatie). Door deze mutatie konden de HIV virussen niet meer binnendringen in zijn nieuwe witte bloedcellen en dus is hij genezen.

Bron: Gero Hütter, Daniel Nowak, Maximilian Mossner, Susanne Ganepola, Arne Müßig, Kristina Allers, Thomas Schneider, Jörg Hofmann, Claudia Kücherer, Olga Blau, Igor W. Blau, Wolf K. Hofmann, and Eckhard Thiel. Long-term control of HIV by CCR5 Delta32/Delta32 stem-cell transplantation. N. Engl. J. Med., 2009, 360 (7): 692-8.

Volgens mij zou de bovenstaande techniek gebruikt kunnen worden om andere mensen te genezen op de volgende mannier. Eerst knock-out van CCR5 en daarna via SCNT, hESC's maken. Daarna de hESC's differentiëren tot hematopoïetische stamcellen en deze daarna toedienen.

Met het maken van hematopoïetische stamcellen uit hESC's zijn nog een paar problemen (zie Wang et al., 2005).

Lisheng Wang, Pablo Menendez, Farbod Shojaei, Li Li, Frederick Mazurier, John E. Dick, Chantal Cerdan, Krysta Levac, and Mickie Bhatia. Generation of hematopoietic repopulating cells from human embryonic stem cells independent of ectopic HOXB4 expression. JEM, 2005, Volume 201, Number 10, 1603-1614.
Fuzzwood

delta-32 mutatie: deze zorgt dus voor witte bloedcellen met een iets ander celmembraan? Als men eenmaal ontdekt wat die mutatie precies is, lijkt me dat een effect medicijn... Nou ja, totdat HIV weer muteert.
scientist 1

delta-32 mutatie: deze zorgt dus voor witte bloedcellen met een iets ander celmembraan?
Ja, het membraanproteïne CCR5 word inactief door deze mutatie waardoor HIV er niet meer kan mee binden.
adrianvm

Maar als ik het allemaal begrijp is dit wel een erg risicovolle methode om HIV the genezen
jaffa

Pink Panther schreef: Ik weet niet of het mogelijk is om een T-helpercellijn te maken en te behouden. Maar daarenboven zijn er nog veel meer specificaties waar naar gekeken moet worden he, het is niet zo eenvoudig als een hoopje cellen inspuiten en dat is het.

Daarenboven ben ik er van overtuigd dat het virus nog zou winnen. Als je T-helpercellen in gaat spuiten, dan geef je het virus eigenlijk alleen maar meer gastcellen, en kan het zich in principe nog sneller vermenigvuldigen.

En het virus "ontstaat" niet door onveilige seksuele contacten met meerdere mensen. Iemand die besmet is, kan het alleen maar doorgeven, bijvoorbeeld door een onveilig seksueel contact of door bloedtransfusies. (of: je kan onveilig vrijen met 1001 mensen en toch niet HIV-positief worden, zolang er maar niemand van die 1001 mensen besmet was... Uiteraard raad ik je ten sterkste af om onveilig te vrijen!)
Nou laten we zeggen dat het mogelijk is om kunstmatige T helpercellen in iemand te spuiten. Waarvan vast is gesteld dat hij/zij HIV heeft. Het is waar dat je de virus een kans geeft om zich te vermenigvuldigen. Maar je geeft de imuun systeem toch ook kans om zich te verdedigen. plus de patient leeft langer. Een maal dat verminderd de virus aantal.

Maar toch blijft zon virus irritant ,doordat het zich muteerd.

Denk dat je daar wel gelijk hebt ja dat er 1 persoon was waar die virus oorspronkelijk onstond en zo via via verspreid is. Het blijft een vreemd iets iig.
Pink Panther

scientist 1 schreef: Er is zelfs recent een mens genezen van HIV-1. Hij was 10 jaar geleden besmet geraakt met HIV-1 en nu had hij acute myeloïde leukemie gekregen. Om zijn acute myeloïde leukemie te behandelen hadden de dokters zijn immuuncellen gedood en een beenmerg transplantatie gedaan. De dokters hadden gezocht naar een donor die immuun was tegen HIV (delta-32 mutatie). Door deze mutatie konden de HIV virussen niet meer binnendringen in zijn nieuwe witte bloedcellen en dus is hij genezen.

Bron: Gero Hütter, Daniel Nowak, Maximilian Mossner, Susanne Ganepola, Arne Müßig, Kristina Allers, Thomas Schneider, Jörg Hofmann, Claudia Kücherer, Olga Blau, Igor W. Blau, Wolf K. Hofmann, and Eckhard Thiel. Long-term control of HIV by CCR5 Delta32/Delta32 stem-cell transplantation. N. Engl. J. Med., 2009, 360 (7): 692-8.
Echt een mooi artikel. Ik had nog nooit gehoord van een genezing, dus heb het met volle aandacht gelezen. Er is dus nieuwe hoop om ooit een genezende therapie uit te kunnen denken.

Als moet ik daarbij ook zeggen, er zijn nog een heel aantal bruggen die gebouwd moeten worden eer we daar zijn. In het artikel zelf schrijven de auteurs ook dat er nog varianten van het virus zijn, die een andere coreceptor gebruiken en dus - waarschijnlijk - geen effect ondervinden van bovenstaande behandeling. En er zijn nog zoveel meer vraagtekens die blijven staan. Desalniettemin, echt schitterend nieuws!

Terug naar “Immunologie en microbiologie”