mysticwizard
Artikelen: 0

Welke bacterie?

Hallo,

Ik heb reeds enkele testen gedaan op een bacterie en ik kom deze waarden uit.

-op VRBG plaat: slechts enkele roze/rode kolonies

-Tergitol 7-agar : erg veel roodbruine kolonies => zou kunnen wijzen op salmonella, shigella, proteus of pseudomonas

-op de EMA heb ik geen groei dus het is zeker geen E.coli

-BLO 2%: geen gasvorming

-op het CLED medium heb ik witte kolonies : lactose -

-ureum -

-citraat -

-KIA : - + + -

-TSI : hier had ik na 1 dag in de broedstoof een rode tong en gele stomp. Toen ik de TSI eruithaalde en de dag nadien terug kwam was de rode tong bijna volledig geel geworden en de dag erna was deze volledig geel. Dus ofwel zit ik hier met - + + - ofwel + + + - (sucrose positief). Echter weet ik niet wat ik hier moet nemen. :s

-lysinedecarboxylase +

- lysinedeamine -

-indool -

-mobiliteit -

-ornithinedecarboxylase -

-H2S -

Ik heb nu al wat zitten zoeken in mijn beperkte bergey's manual (ik heb maar enkele bladen ter beschikking ) en dan kom ik uit op Klebsiella ozaenae of Salmonella gallinarum. Ik heb nog eens gekeken en Hafnia alvei komt toch ook wel heel sterk in de buurt. Zijn er mensen die dit kunnen bevestigen of van mening zijn dat het een andere bacterie is?

grtz
ArcherBarry
Moderator

Re: Welke bacterie?

wat is de groei op een BSA plaat?
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates
mysticwizard

BSA plaat hebben we niet mogen doen. Enkel deze testen. En we weten sowieso dat het een Enterobacteriaceae is.
ceitwa

ik zou gaan voor Salmonella
-Tergitol 7-agar : erg veel roodbruine kolonies => zou kunnen wijzen op salmonella, shigella, proteus of pseudomonas
en na hoeveel tijd hoor je de TSI af te lezen en hou de toestand van dat moment aan.
mysticwizard

maandagochtend heb ik de TSI geëint en dinsdag in de late namiddag al mijn buisjes en voedingsbodems uit de broedstoof en mijn rek gezet. Toen was de TSI nog vrij rood aan de tong en de volgende dag zag hij al een stuk geler aan de tong....

Er is ook geen gasvorming bij BLO2% wat erop zou wijzen dat het geen coliform is. Zou ik dan niet de hafnia en klebsiella kunnen uitschakelen? Wat de kans op de Shigella sterk vergroot?

Terug naar “Immunologie en microbiologie”