abc
Artikelen: 0

Softdrugs gebruik

Ik vroeg me af of hier mensen zijn die softdrugs gebruiken (als hulpmiddel bij het filosoferen of gewoon ter ontspanning) en wat jullie mening is over het Nederlandse gedoogbeleid.
DePurpereWolf

Re: Softdrugs gebruik

Ik ben tegen het nederlands gedoogbelijd,

Je hebt geen middelen nodig voor 'filosoferen' alleen ratio. En ratio is wat je kwijt raakt met verdovende middelen.

Natuurlijk moet iedereen voor zichzelf weten wat hij met zijn lichaam doet. Maar ik wil niet dat mijn kinderen (als ik die zal krijgen) in een omgeving opgroeien waar softdrugs, maar ook harddrugs vrij te verkrijgen zijn.

Het gedoogbeleid is trouwens een politiek onderwerp.
Ger

Niet als filosofische ondersteuning. Ik weet ook niet op dat zin heeft, maar goed. Over het gedoogbeleid: ik vind dat non-beleid. Óf je staat het toe, óf je staat het niet toe.

Maar ik denk dat je het beter legaal kan maken. En dan zorgen dat het alleen aan mensen boven de 18 verkocht wordt. Gewoon ID laten zien. Niet bij je of geen 18? Opbokken dan. En als het legaal wordt, dan kun je ook laten controleren of de drugs wel goed is en er geen rommel tussen zit.

Let wel: ik heb het hier over soft drugs. In principe gelden bovenstaande argumenten ook voor hard drugs, maar daar kleven wel veel meer negatieve effecten aan. Soft drugs niet, dat heeft (op volwassenen) minder negatieve effecten dan alcohol. Het wordt alleen geassocieerd met allerlei negatieve zaken die echter alleen ontstaan zijn door het milieu waarin het zich allemaal afspeelt.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
PNCO

Harddrugs nooit gebruikt, dus ook niet echt een mening over..

Over softdrugs heb ik wel een mening, namelijk dat het voor mij geestverruimend heeft gewerkt. Niet zo zeer als oorzaak voor filosofische gesprekken, maar tijdens deze gesprekken merk ik toch altijd wel het verhelderende effect van bv een jointje. Niet dat het me een ander mens maakt, maar het is wel lekker voor erbij. Creativiteit wordt naar mijn mening wel degelijk gestimuleerd door het gebruik van bijvoorbeeld paddo's. Je krijgt een andere kijk op zaken en je bent meer jezelf dan wanneer ik de drugs niet had gebruikt.

Maar bovenal is het voor mij een middel, geen doel. Ik geniet van de effecten, maar ik schrijf ze lang niet allemaal toe aan de effecten van de softdrugs. Het is deels mijn ontwikkeling, deels mijn omgeving en een klein deel creativiteit ontsproten uit softdrugservaring, dat ik nu in het leven kan gaan staan zoals ik me voel op elk moment. En daarbij vind ik een jointje een stuk minder schadelijk dan 5-10 biertjes per avond drinken. Maar dat is natuurlijk een persoonlijke keuze 8)
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.
Jan van de Velde
Moderator

Wat betreft gedoogbeleid, ik stel me op het standpunt dat je het toch niet tegenhoudt. Als je het gedoogt of legaliseert ligt het probleem in ieder geval aan de oppervlakte, verdwijnen de meeste of althans de ernstigste criminele bijverschijnselen, en heb je zicht op ernst en omvang van het gebruik. Legaliseren gaat me een stapje te ver, tenminste zolang een en ander in de sfeer van de vrije markt blijft. Er zullen toch altijd grenzen opgezocht worden van wat kan en mag. Als we nu vinden dat er iets een beetje uit de hand loopt, kunnen we tenminste met de wet in de hand ingrijpen. En zolang het niet uit de hand loopt, kunnen we het door de vingers zien.

Over gevolgen van het gebruik ter ontspanning of als hulp bij filosoferen? Geen ervaring, dus geen idee.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
Ger

Probeer het eens tijdens de les. Misschien gaan je leerlingen beter opletten 8)
- Jimi Hendrix -
DePurpereWolf

Wat betreft gedoogbeleid, ik stel me op het standpunt dat je het toch niet tegenhoudt. Als je het gedoogt of legaliseert ligt het probleem in ieder geval aan de oppervlakte, ....
Dat is juist het probleem, dat het aan de oppervlakte ligt. Jongeren gaan eerder een joint roken omdat het gedoogd is. Als we het echter tegengaan komt het in de onderwereld dat zal de prijs omhoog gooien en de actieradius verminderen. Ook zouden jongeren minder geneigd zijn om te gebruiken omdat het verboden is. Natuurlijk zijn er altijd mensen die de rand van het kunnen opzoeken, maar hoe het nu is verleggen we die grens alleen. Nu is de grens XTC. Ik heb liever dat de grens voor wiet ligt.

Als we aan de ene kant zeggen dat wiet gelegaliseerd moet worden, dan moet je ook bedrijven en scholen in staat stellen om een drugstest af te laten leggen voor dat ze de persoon aannemen. Onder de invloed van wiet zijn is namelijk veel beter te maskeren dan onder de invloed van alcohol. Beide is natuurllijk niet goed. Ik heb eigelijk ook liever de leeftijd naar boven met drie jaar (21).

Nog een punt, wiet werkt als antidepressiva. Antidepressiva kun je ook niet zomaar over de toonbank kopen.
Jan van de Velde
Moderator

Ook zouden jongeren minder geneigd zijn om te gebruiken omdat het verboden is.
Ik ben nou juist van mening dat het tegendeel waar is. Alles wat ze niet mogen zijn ze geneigd leuk en spannend te vinden. En verder, aan wat verboden is hangt nou eenmaal een hoger prijskaartje. Als er meer te verdienen valt, komt er meer criminaliteit op af.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
OneStepForward

Harddrugs nooit gebruikt, dus ook niet echt een mening over..
Nooit een biertje gedronken?

Harddrugs kun je of als een politieke term zien of om de (vage) redenen waarom een stof hard drugs is.

Bij dat laatste is alcohol ook harddrugs.

Alleen het voordeel is dat alcohol itt bijv. heroïne veel meer een sociaal gebruik kent en sociaal geaccepteerd is.
"De geschiedenis is de totale som van de dingen die hadden kunnen vermeden worden." - Konrad Adenauer
Ger

Hoho, OSF. Hard drugs zijn toch wel ff een stuk gevaarlijker dan alcohol en soft drugs. Hard drugs zijn lichamelijk verslavend. Alcohol en soft drugs zijn alleen geestelijk verslavend, net als sigaretten zeg maar. Bovendien hebben hard drugs een veel slopender effect op je lichaam.

En voor zover ik weet is XTC ook verboden. XTC valt onder hard drugs. Het gebruik ervan is toegestaan, en er wordt aangemoedigd om de XTC eerst te laten testen voordat je het gebruikt, om te kijken of er geen nog grotere rommel tussen de standaard rommel zit.
- Jimi Hendrix -
GJ_

...En ratio is wat je kwijt raakt met verdovende middelen...
Dat is zeker onjuist.

Ik gebruik softdrugs, al meer dan 25 jaar. Op softdrugs is bovenstaande bewering van PW overigens WEL van toepassing. Net als op de algemeen geaccepteerde vorm van harddruggebruik: alcohol.

Als ik 's avond wat ontspan met cannabis ben ik de volgende ochtend glashelder. Als ik meer gebruik overigens ook. Van alcohol krijg ik een lelijke kater, dat kost me een ochtend werk.

Het gedoogbeleid is volkomen ####. Ik ben van mening dat alle drugs gelegaliseerd moeten worden net als alcohol, nicotine en het gebruik van cannabis. Ik ben ook van mening dat het niet de zaak van de overheid is om op "wazige" gronden voor mij te beslissen welke drugs wel goed zijn voor mij en welke niet.
Heidewachtel

Alcohol en soft drugs zijn alleen geestelijk verslavend,
Voor de goede orde: alcohol is wel degelijk lichamelijk verslavend: tolerantie en ontwenningsverschijnselen, die in ernstige gevallen gevaarlijk kunnen zijn en ondersteunende medicatie vereisen.

Ik vraag me af, bij legalisatie of bij verbieding, bij welke vorm zal de (problematische) gebruikersgroep het grootst zijn?
Ger

Ik bedoel meer dat alcohol bij gemiddeld gebruik niet verslavend is. Kijk, ik drink iedere dag toch wel een paar pilsjes en enkele dagen per week nog wat meer, maar ik ben zeker niet verslaafd. Als ik weet dat van mij een bepaalde verantwoording wordt verwacht bij het werk (of ergens anders voor) dan blijf ik er gewoon vanaf. Net als dat iemand die op dieet is geen koek of snoep eet onder het motto "jammer maar helaas".

Probeer dat maar eens als je iedere dag een spuit in je arm zet.
- Jimi Hendrix -
GJ_

...Hard drugs zijn toch wel ff een stuk gevaarlijker dan alcohol en soft drugs...Alcohol en soft drugs zijn alleen geestelijk verslavend...
Alcohol IS een harddrug. Met alle gevaren vandien, vooral omdat het een maatschappelijk volledig geaccepteerde drug is.

Er zijn duizenden verslaafden die het zelf niet eens weten. "ik drink maar een paar pilsjes per dag"...toch zitten er bij die paar-pilsjes-per-dag drinkers veel verslaafden die echt niet meer zomaar kunnen stoppen, ze weten het niet omdat er overal wel alcohol bij de hand is.

Softdrugs zijn alleen verslavend voor mensen die daar gevoelig voor zijn. Ik gebruik al meer dan 25 jaar maar bijvoorbeeld tijdens (langdurig) verblijf in het buitenland niet. Ik heb daar nog nooit ontwenningsverschijnselen bij gehad.
Ger

Softdrugs zijn alleen verslavend voor mensen die daar gevoelig voor zijn.

Hetzelfde geldt voor alcohol (zie mijn post hiervoor)
- Jimi Hendrix -

Terug naar “Rechtswetenschappen”