ihiertje
Artikelen: 0

Bacteri

Hoi,

Ik doe samen met een vriendin ons profielwerkstuk over de invloed van tandpasta op tandplak.

Hiervoor moeten wij bacteriën kweken, maar het probleem is dat wij niet weten welke voedingsbodem hiervoor nodig is.

Wij vroegen ons af, of er mensen zijn die een "recept" hebben voor een voedingsbodem voor bacteriën uit het tandplak.

Ook zouden wij graag willen onderzoeken welke bacteriën zuur afscheiden. Dit willen we onderzoeken door een indicator in een voedingsbodem te plaatsen. Alleen ook hiervoor hebben wij een recept nodig.

Wij hopen dat jullie ons hiermee verder kunnen helpen.

Groetjes, Iris & Stéphanie
scientist 1

Re: Bacteri

Beetje achtergrond:

Kolonisatie van bacterievrije tanden begint met Streptococci (vooral S. sanguis, S. sobrinus, S. mutans en S. mitis). Deze vormen het tandplak. Als er genoeg tandplak is kunnen filamenteuze anaeroben zoals Fusobacterium beginnen te groeien. Naast Fusobacterium zul je nu ook spirocheten (zoals Borrelia soorten), gram-positieve staafjes en gram-negatieve cocci vinden. In dikke tandplak zullen obligaat anaeroben zoals Actinomyces overheersen. Het zijn vooral de melkzuur bacteriën zoals S. sobrinus en S. mutans die bij de vorming van cariës betrokken zijn. Interessant is dat 80-90% van de populatie in West-Europa en de VS besmet is met S. mutans terwijl het niet voorkomt in de tandplak van kinderen in Tanzania. Cariës komen bij deze kinderen niet voor waarschijnlijk omdat ze geen suiker eten.

M17 is een medium die je zou kunnen gebruiken voor Streptococci. Shim et al. hebben dit medium blijkbaar reeds gebruikt voor S. mutans.

Shim et al. The effect of fructose on the metabolism of sucrose by Streptococcus mutans. J Korean Acad Prosthodont. 2006 Feb;44(1):124-134.
ArcherBarry
Moderator

Re: Bacteri

Ik denk zelf aan een algemeen melkzuur medium.

misschien ook nog een PCA plaat onder aërobe omstandigheden er naast.
Niet geschoten is altijd mis, en te snel schieten vaak ook.

Ik ben intelligent want ik weet dat ik niks weet. Socrates

Terug naar “Immunologie en microbiologie”