-Prescott-
Artikelen: 0

Ziektes....noodzakelijk?

Ok, dit leek me wel een leuk onderwerp om over te discusseren :P

Ok, Kanker is een natuurlijke ziekte. Mensen kunnen het krijgen , Dieren kunnen het krijgen, (bomen of planten weet ik niet zeker). Maar stel dat de mens een medicijn heeft ontwikkeld waarmee Kanker in 1 klap te genezen is, dat zou voor mensen natuurlijk geweldig zijn. Iemand die op sterven ligt kan weer doen wat ie wil.

Maar als we dit van de andere kant bekijken. Zijn ziektes niet noodzakelijk in het leven, zodat de boel een beetje in balans blijft? Alleen al het feit dat de mens zo egoistisch is maakt het voor mij nogal zorgwekkend. Die medische wetenschappers zijn net 1 kind dat speelt met z'n vaders geweer, en tot nu toe lijkt alles wel mee te vallen, maar ze zien de gevaren niet.

Mensenkennis, medische wetenschap... echt zo geweldig misschien, maar wat voor een gevolgen zal dat hebben voor ''het balans''? (dat nu toch al behoorlijk wankelt)

ik wil graag jullie meningen horen enzo :roll:
ZonnTroLL

Re: Ziektes....noodzakelijk?

Ik vind dat ziektes wel noodzakelijk zijn, maar hoe dan ook zal er altijd wel iets nieuws ontstaan of gebeuren wat alles wat in balans houdt.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.
Raspoetin

Maar als we dit van de andere kant bekijken. Zijn ziektes niet noodzakelijk in het leven, zodat de boel een beetje in balans blijft?
Die medische wetenschappers zijn net 1 kind dat speelt met z'n vaders geweer, en tot nu toe lijkt alles wel mee te vallen, maar ze zien de gevaren niet.
Nu lijkt het alsof je de ontwikkelingen van geneesmiddelen als een kwaad ziet en dat daar risico's aankleven. Dit gaat dan de kant op van gentechnologie bij graansoorten. Hier wordt door sommige milieuinstanties ook tegen geprotesteerd, terwijl het risico hiervan mijns inziens wel meevalt. Maar goed, over gentechnologie wil je het niet hebben

Je hebt twee stellingen in één verhaal:

1. Ziektes zijn een noodzakelijk kwaad om de groei van de wereldbevolking in toom te houden

2. Aan het ontwikkelen van geneesmiddelen zijn risico's voor de gehele mensheid verbonden die worden onderschat, ontkend of miskend

Op stelling één is niet 1,2,3 antwoord te geven. De mensheid zal genoeg voedsel moeten produceren om de wereldbevolking te kuinnen voeden. Dat dit een groot probleem is, zie je elke dag in Afrika. Stel dat dat wel kan, dan is overbevolking een groot risico. Bij overbevolking is het risico op spanningen zeer groot en een oorlog ligt dan op de loer. Door ziektes sterven elk jaar miljoenen mensen. Als deze allemaal blijven leven rijst de wereldbevolking binnen de kortste keren de pan uit. Denk maar bijvoorbeeld na over de spaanse griep begin deze eeuw. Miljoenen mensen zijn toen overleden (40 miljoen of zo?). Reken maar uit hoeveel nakomelingen die nu verwekt hadden kunnen hebben, na 3 generaties met een bevolkingsgroei van 1,6% per jaar. Mijn idee is dat er altijd ziektes zullen blijven bestaan of ontstaan(vogelgriep) die niet door de mens bestreden kunnen worden, en misschien maar goed ook, hoe verwerpelijk zo'n gedachte misschien is.

Stelling 2 lijkt mij te ver gaan. Zelfs de meest simpele geneesmiddelen worden aan strenge keuringen onderworpen. Het traject van ontwikkeling van een geneesmiddel tot het op de markt brengen hiervan kost circa 15 jaar en globaal 800 miljoen euro. Diverse overheidsinstanties van verschillende landen volgen zo'n ontwikkeling op de voet en bij het minste of geringste gevaar wordt de ontwikkeling afgeblazen. Aangezien dit een enorme investering vergt, zullen de geneesmiddelenfabrikanten het risico dat een ondeugdelijk produkt van de markt moet worden gehaald, niet nemen. Waar wel een risico aan zit, is het te veel en te snel voorschrijven van medicijnen, zoals penicilline. Bacteriën worden snel resistent. Bovendien is er het gevaar dat mensen hun kuur niet afmaken. Maar om het ontwikkelen van geneesmiddelen nu te stoppen vind ik veel te ver gaan.
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
PNCO

Zolang de mens niet in balans leeft met haar omgeving zullen dit soort ziektes alleen maar meer grip krijgen op onze levens..

En ziektes zijn ook niet meer dan organismen welke proberen te overleven door zichzelf telkens weer te muteren... Misschien moet de mens maar mee muteren :roll:
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.
ZonnTroLL

Als de Yellow Stone uitbarst zal't nodig zijn.
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.
PNCO

Of niet meer... Dat de aarde eindelijk "rust" krijgt, zonder de mens.. Ik bedoel 1 miljoen jaar heersen over de planeet is ook wel weer leuk geweest... :wink:
PNCO

ach.. zo lang de "good guys" het overleven... :roll:

Aan de andere kant, lijkt het me ook wel een mooi einde, net als in die docu-soap van de bbc over de uitbarsting van Yellowstone, lekker dicht in de buurt te zijn.. Misschien maar een satellietje de lucht in brengen.

Maar als je het wilt overleven, zit Australië dan toevallig in je "overleef-plan"? Want dat schijnt de minst vervuilde plaats te zijn, na het uitbarsten van de megavulkaan Yellowstone.

Als in: mocht je een privé-toestel hebben, heb je dan nog plek voor mij? :P
made in flanders

1. Ziektes zijn een noodzakelijk kwaad om de groei van de wereldbevolking in toom te houden
Als we medicijnen hebben voor alle mogenlijke en onmogelijke ziekten dan wil dat zeggen dat we al veel verder geëvolueerd zijn. en dat wil ook zeggen dat we meer ontwikkeld zijn. dit geldt dan ook voor de arme landen van nu. en als we kijken dan zien we dat bij ontwikkelde landen het aantal mensen niet meer zo enorm stijgt. dus als alle landen goed ontwikkeld zijn zal het aantal mensen en de stijging goed meevallen.
de kans dat ze uitbarst is wel vrij klein.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl

Our team needs you!
PNCO

Als we medicijnen hebben voor alle mogenlijke en onmogelijke ziekten dan wil dat zeggen dat we al veel verder geëvolueerd zijn. en dat wil ook zeggen dat we meer ontwikkeld zijn. dit geldt dan ook voor de arme landen van nu. en als we kijken dan zien we dat bij ontwikkelde landen het aantal mensen niet meer zo enorm stijgt. dus als alle landen goed ontwikkeld zijn zal het aantal mensen en de stijging goed meevallen.
Wanneer wij alle medische kennis eens zouden delen met onderontwikkelde landen, dan zal de bevolkingsgroei dalen en wanneer we dan ook nog eens eerlijke economie zouden bedrijven, zouden de landen daadwerkelijk een kans maken zich te ontwikkelen naar een vooruitstrevende groep landen welke kunnen concurreren met de westerse landen. Dus dat gebeurt voorlopig nog niet..
de kans dat ze uitbarst is wel vrij klein.
Die kans is gewoon 1. Het gaat alleen om wanneer hij gaat uitbarsten. Een cyclus van 600.000 - 700.000 jaar, welke bijna overschreden is. Maar de natuur is zoals wel vaker niet geheel voorspelbaar. Maar ik weet dat jij ook wel begrijpt dat de kans niet klein is, maar dat de periode - waarin de uitbarsting kan plaatsvinden - lang duurt (de 6 tot 7 honderd duizend jaar).
made in flanders

Wanneer wij alle medische kennis eens zouden delen met onderontwikkelde landen, dan zal de bevolkingsgroei dalen en wanneer we dan ook nog eens eerlijke economie zouden bedrijven, zouden de landen daadwerkelijk een kans maken zich te ontwikkelen naar een vooruitstrevende groep landen welke kunnen concurreren met de westerse landen. Dus dat gebeurt voorlopig nog niet..
maar we kunnen ook nog niet alle ziektes te baas en dat zal ook nog voorlopig niet gebeuren.
Die kans is gewoon 1. Het gaat alleen om wanneer hij gaat uitbarsten. Een cyclus van 600.000 - 700.000 jaar, welke bijna overschreden is. Maar de natuur is zoals wel vaker niet geheel voorspelbaar. Maar ik weet dat jij ook wel begrijpt dat de kans niet klein is, maar dat de periode - waarin de uitbarsting kan plaatsvinden - lang duurt (de 6 tot 7 honderd duizend jaar).
die cyclus is niet echt 600.000 of 700.000 jaar. je heb misschien op tv gezien dat de vorige uitbarsting zo lang geleden was, en die daarvoor ook. maar die daar nog eens voor heeft meer dan twee en een half miljoen jaar op zich laten wachten en het is niet eens zeker of die uitbarsting wel een super of mega uitbarsting word. dus ik zie niet in wat we moeten vrezen.

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl

Our team needs you!
PNCO

Je moet ook niets vrezen. Maar jij zegt dus: niet in mijn leven..

Is misschien wel de beste instelling, maar de kans bestaat dat het binnen nu en 100 jaar plaatsvindt. Toch denken de BBC en Discovery er iets anders over ( http://dsc.discovery.com/convergence/super...nder/under.html & http://www.bbc.co.uk/sn/tvradio/programmes...programme.shtml ).. :roll:

En of we alle ziekten ooit kunnen genezen.. er schijnen al een aantal medicijnen te zijn welke veel - nu nog niet te genezen ziekten - schijnbaar wel kunnen genezen. Of dit echter waar is.. twijfelachtig!
Ger

Ik denk dat we ons niet continu druk moeten maken. Laten we ons zo goed mogelijk wapenen en hopen dat het allemaal meevalt. En het einde van de mensheid zal het zeker niet betekenen. Desnoods gaan we met een groep nog onaangetaste mensen in een hutje op de maan zitten voor een jaar. (zie topic maanbasis)
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Kyran

Prescott- schreef:Ok, dit leek me wel een leuk onderwerp om over te discusseren :roll:

Ok, Kanker is een natuurlijke ziekte. Mensen kunnen het krijgen , Dieren kunnen het krijgen, (bomen of planten weet ik niet zeker). Maar stel dat de mens een medicijn heeft ontwikkeld waarmee Kanker in 1 klap te genezen is, dat zou voor mensen natuurlijk geweldig zijn. Iemand die op sterven ligt kan weer doen wat ie wil.

Maar als we dit van de andere kant bekijken. Zijn ziektes niet noodzakelijk in het leven, zodat de boel een beetje in balans blijft? Alleen al het feit dat de mens zo egoistisch is maakt het voor mij nogal zorgwekkend. Die medische wetenschappers zijn net 1 kind dat speelt met z'n vaders geweer, en tot nu toe lijkt alles wel mee te vallen, maar ze zien de gevaren niet.

Mensenkennis, medische wetenschap... echt zo geweldig misschien, maar wat voor een gevolgen zal dat hebben voor ''het balans''? (dat nu toch al behoorlijk wankelt)

ik wil graag jullie meningen horen enzo :P
Volgens mij horen ziektes -lees pijn- net zozeer bij de mens als geluk. Pijn hoort bij het 'zijn' van de mens, het beste voorbeeld hiervan is wel de fantoompijn.
Raspoetin

Kyran schreef: 

Volgens mij horen ziektes -lees pijn- net zozeer bij de mens als geluk. Pijn hoort bij het 'zijn' van de mens, het beste voorbeeld hiervan is wel de fantoompijn.

Dit houdt niet in dat je er niets aan mag doen....
I'm not suffering from insanity - I'm enjoying every minute of it!!
made in flanders

Dit houdt niet in dat je er niets aan mag doen....
inderdaad
bestaat fantoompijn niet alleen bij mensen die geamputeerde ledematen hebben?

Our team needs you!

Terug naar “Filosofie”