Vernes
Artikelen: 0

krachtstroom maximum vermogen

ik heb een korte en hopelijk simpele vraag.

wat is het maximum vermogen dat je met krachtstroom kan 'trekken'?

en wat gebeurt er als ik daar over heenga bijvoorbeeld door bijvoorbeeld 50 televisies in huis te halen?

ik had de volgende berekening maar weet helemaal niet of die klopt:

3*230*36(ampere)=24840.
Animus

Re: krachtstroom maximum vermogen

ligt er aan wat voor zekering je hebt.

de maximale spanning is normaal 400 (lijnspanning)

doe je de spanning maal de stroom dan heb je het maximale vermogen zo simpel is dat.

als je er teveel opzet wordt de weerstand te laag waardoor de stroom te hoog wordt en de zekering er uit gaat.

en jouw berekening klopt niet je doet 3*230 dat kan niet want de spanningen zijn niet tegelijk aanwezig anders zou je ook niet zonder nul kunnen.

je doet dus wortel3 maal de fasespanning=lijnspanning .

en vermogen is lijnspanning maal stroom.
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”
Jan van de Velde
Moderator

Ik vind het een verwarrend topic, want achterop mijn tv zit er geen knopje dat hem geschikt maakt voor 400 V. :P

Bedoelt Vernes niet dat hij ergens een krachtstroom-aansluiting heeft, waarvan elke fase is afgezekerd op 36 A? En dat hij die 3 fasen gewoon afzonderlijk gaat gebruiken als 230 V groepen? Want dan klopt zijn sommetje gewoon. :roll:
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
klazon
Pluimdrager

Het maximale vermogen uit een driefasennet is afhankelijk van wat het elektriciteitsbedrijf beschikbaar stelt. Dat hoeft niet beperkt te zijn tot 36A. Als je een bedrijf hebt kun je 1500A krijgen als je dat perse wilt. Dat levert dus ongeveer 1MW op.

Wil je hoger gaan dan zullen ze je waarschijnlijk een hoogspanningsaansluiting adviseren. :roll:
Animus

en je kan altijd nog je eigen kerncentrale bouwen.

niet voor kernwapens gebruiken heh :wink:

http://home.wxs.nl/~arjenf/atoombom.html :roll:
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”
Vernes

leuk kerncentrales :roll:

er is me nu wat meer duidelijk:

wat je 'provider" je geeft dat kan je trekken qua ampere's

en om het maximum dan uit te rekenen moet je 400*x of was het iets anders??

dank u allen
klazon
Pluimdrager

Je hebt 3 keer een spanning van 230V ten opzichte van de nul.

Dus het vermogen is 3*230*stroom.

Moeilijker hoeft dat niet te zijn.
Vernes

@klazon dat is idd eenvoudig

maar wat gebeurt er als ik mijn zekeringen(ook de hoofdstoppen) verhoog naar bijvoorbeeld 50 A

heb kan ik dan tot 50 A trekken zonder dat de stoppen springen of blijft het tot wat ik krijg van mijn leverancier??
Jan van de Velde
Moderator

Je kunt niet zonder toestemming van de energieleverancier zwaardere stoppen plaatsen volgens mij. :P Ze zouden dan in elk geval niet in de houders mogen passen. Zou je je stoppen vervangen door koperstrips (don't try this at home, folks) dan wordt je vermogen beperkt tot wat de zekeringen in de verdeelkast op de hoek van de straat kunnen hebben, of tot je grondkabel smelt..... :roll:

Vervang je die ook door koperstrips, dan wordt je vermogen beperkt door de zekeringen in het trafohuisje elders in het dorp. :P :P En als je die weer etc. etc, totdat je bij de energiecentrale aangeland bent. Die stoppen zijn er niet om het opgenomen vermogen op zich te beperken, maar om het opgenomen vermogen te houden binnen de perken van wat je (huis)installatie en de aansluiting ruim veilig kunnen hebben.

Als je thuis een 25 A stop in een 10 A groep zou kunnen draaien, zou je dus best zware apparatuur in het stopcontact kunnen steken zonder dat de stop doorbrandt. Je loopt alleen het grote risico dat de te kleine kabels in je muren en plafonds te warm worden en gaan smeulen/ branden/ uitslaande brand.

teh-tuuuu teh -tuuuh teh-tuuuh :P

Beter dat de stop doorbrandt. :P
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
Animus

je kan wel 50 ampere zekeringen er in doen maar als je hoofdzekering 25 is dan gaat hij er uit bij 25.(en je hoofdzekering mag alleen het energiebedrijf vervangen of veranderen)

de stroom vsn een zekering is de nominale stroom dat is dus de stroom die er normaal mag lopen.de zekering gaat er uit bij een iets hogere waarde dan de nominal waarde dat is de aanspreekstroom bij overbelasting.

waar je ook rekening mee moet houden is dat als je er een grotere zekering in doet dat je ook leidingen moet hebben die gerekend zijn op die grote stroom.die kan je berekenen met behulp van de nen1010 deel5 leidingberekening.

dus in feit bepaal jij die hoeveelheid stroom die er loopt.

dat is natuurlijk niet helemaal waar want als jij je zekeringen plus de hoofdzekering er uit haald en je verbind ze doodleuk door en je maakt een kortsluiting ergens in je instalatie dan gaat er een gigantische stroom lopen

en zal de beveiliging in het trafohuisje aanspreken.

hoe minder weerstand hoe meer stroom er kan lopen.

kortsluiting is niets meer dan een directe verbinding tussen je fase en nul zonder belasting waardoor er een grote stroom gaat lopen.
Animus

ow je poste net voor mij zag ik
Jan van de Velde
Moderator

Ja, maar ik was in mijn rijtje de hoofdzekering nog vergeten.....

Maar Vernes zal nou wél begrijpen dat hij beter met z'n f... van dat deel van z'n installatie afblijft.
Vernes

het antwoord is dus simpel je kan de stoppen wel verhogen (waardoor je meer vermogen hebt ) maar dat mag niet!!

dank u
Jan van de Velde
Moderator

Het is de vraag of je zomaar zwaardere stoppen KAN plaatsen. Als het goed is past een 16 A stop niet in een 10 A houder, en een 25 A stop niet in een 16 A houder. Die houder is daar zo geplaatst omdat de achterliggende installatie ook op die stroomsterkte berekend is. :roll:

Hoe zwaarder de stop, hoe dikker de dop die diep in de houder contact moet maken. Vóór die contactstrip bevindt zich een ring van isolerend materiaal. De dop past precies door het gat in die ring. Een zwaardere stop heeft een dikkere dop, en die past niet meer door die ring. :P

Een lichtere stop plaatsen kan in principe wel, ze zijn allemaal even lang namelijk. :P en een kleine dop past wel door een groot gat. :P
avm

krachtstroom is 3Dinamo's*240Volt*64Ampere=46080Watt

De dinamo's bevinden zich in de krachtsentrale.

Het Ampere thuis is per groep 16 Ampere.

Het Ampere kan met krachtstroom ook 25, 32,64,100 en 125 zijn.

Terug naar “Elektrotechniek”