Moderator: physicalattraction
Was het niet zoiets: Gauss doosjes, omsloten massa enzo, dus de zwaartekracht neemt evenredig met r toe tot het oppervlak en dan met 1/r^2 af. (even aangenomen dat de aarde bolvormig is) r=0 geeft dan geen zwaartekracht.Ik kan even niet op die formule komen (dus de algemene formule, niet de afgeleide) Maar ik kan het nu nog even niet staven
en dat er de netto kracht nul is omdat er (bijna) geen verschil tussen onder en boven, evn veel sterren met dezelfde afstandsverdeling enzo.Op het moment dat alle zwaartekracht van de Aarde opgeheven zou worden gaan de overige hemellichamen hun invloed krijgen volgens mij. De enige reden dat we die nooit meenemen is da vreselijk grote afstand tussen die lichamen en onzo Aarde (~ |r-r'|^-3).
Je zou het middelpunt met hoge snelheid passeren om ergens in de omgeving van het oppervlak(andere zijde)stil te staan en terug in het gat te vallen.Dit zou zich herhalen totdat je door verlies van energie ergens in het midden zou blijven hangen.(wrijving met de lucht)Sterker nog, stel dat je een tunnel maakt "door"de Aarde en je zou erin springen, dan zou je uiteindelijk in het midden stil komen te "hangen" 8)
Cool! Nog mooier, als we een vacuum buis nemen waar we een stalen kogeltje ofzo ingooien hebben we niet alleen een zuivere klok maar ook een perpetuum mobile! Right?Dit zou zich herhalen totdat je door verlies van energie ergens in het midden zou blijven hangen.(wrijving met de lucht)
Je zou het middelpunt met hoge snelheid passeren om ergens in de omgeving van het oppervlak(andere zijde)stil te staan en terug in het gat te vallen.Dit zou zich herhalen totdat je door verlies van energie ergens in het midden zou blijven hangen.(wrijving met de lucht)woodstock schreef:Sterker nog, stel dat je een tunnel maakt "door"de Aarde en je zou erin springen, dan zou je uiteindelijk in het midden stil komen te "hangen" 8)
Cool! Nog mooier, als we een vacuum buis nemen waar we een stalen kogeltje ofzo ingooien hebben we niet alleen een zuivere klok maar ook een perpetuum mobile! Right?
Zover ik weet heeft een zwart gat geen schil....is daar de zwaartekracht aan de schil ook het grootst, en wordt het dan kleiner naarmate men de kern nadert?