Bowie
Artikelen: 0

[Ethiek] Vrouwen en kinderen eerst

In dramatische situaties mogen vrouwen en kinderen eerst. Biologisch kan ik mij hier iets bij voortellen, ethisch zou ik geen onderscheid willen maken tussen geslacht en leeftijd.

Hoe denk jij daar over?
PNCO

Re: [Ethiek] Vrouwen en kinderen eerst

Ach, ik ben allang blij dat er uberhaupt nog gedacht wordt aan vrouwen en kinderen in de huidige samenleving. Vrouwen hebben nog lang niet de gelijke positie als de man en kinderen worden als bezit van de ouders gezien.

Dus wat dat betreft zie ik dit als 1 van de weinige positieve verhalen omtrent de behandeling van vrouwen (en kinderen)... En niet meer dan terecht, aangezien kinderen vaak worden opgevoed door vrouwen; dus hebben deze hun moeders nodig en dus is het terecht dat deze als eerste "gered" kunnen worden. Mannen bemoeien zich toch al weinig met de opvoeding van een kind, dus deze zullen de keuze zonder enig probleem nemen. De genen spelen blijkbaar op zo'n dramatisch moment een grote rol in de keuzes van de mensen...
Om de waarheid te vinden, ga je voor jezelf op zoek. Naar jezelf. In jezelf.
Ger

Dat je kinderen beschermt lijkt me logisch, kinderen zijn vaak nog (deels) hulpbehoevend of sowieso zwakker dan volwassenen.

Vrouwen, tsja. Je mag het bijna niet meer zeggen tegenwoordig, maar puur fysiek gezien zijn vrouwen over het algemeen zwakker dan mannen. Dat is dan ook de reden dat de man vanuit de prehistorie toen we nog in berenvellen liepen en met mammoeten aan het stoeien waren heerste over de vrouw. En iemand die fysiek zwakker is, heeft eerder hulp nodig dan iemand die sterker is. Emancipatie of niet, er blijven nou eenmaal verschillen tussen man en vrouw.

Wat natuurlijk niet wegneemt dat een bejaarde of zwakke man ook met vrouw en kinderen mee mag, en er eventeel een sterke vrouw achterblijft :wink:
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
Animus

mannen zijn nou eenmaal sterker over het algemeen gezien.

vrouwen zijn geemancipeerd en hebben gelijke kansen een vrouw kan in deze samenleving theoretisch gezien even veel bereiken als de man maar blijkbaar hebben ze daar geen behoeft aan.

ik vind de stelling niet juist als je zeg vrouwen en kinderen eerst is dat gewoon uit medeleven voor het zwakkere persoon.
man en kinderen worden als bezit van de ouders gezien.
en hier ben ik het niet mee eens ik denk dat kinderen nog steeds als bezit van de vrouw wordt gezien.

tijd voor de mannen-emancipatie!!!

:roll:
wees altijd beducht voor mensen die zeggen de waarheid te kennen, maar bewonder hen die op zoek zijn naar de waarheid.”
janos

Als je het samenvat, wordt er eigenlijk gezegt; eerst de zwakken!

gr. janos.
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.
TD

Bowie schreef:In dramatische situaties mogen vrouwen en kinderen eerst. Biologisch kan ik mij hier iets bij voortellen, ethisch zou ik geen onderscheid willen maken tussen geslacht en leeftijd.

Hoe denk jij daar over?
Geslacht enigszins akkoord (als ze dan toch willen emanciperen... :wink:) maar wat de leeftijd betreft zie ik wel mogelijk argumenten. Een kind van 12 heeft mogelijk nog meer dan 50 jaar te leven, een man (of vrouw, uiteraard) van 67 daarentegen...
made in flanders

maar is het hoofdidee niet dat mannen het letterlijke sterke geslacht zijn, en dat ze in staat zouden zijn om zichzelf te redden, terwijl dit niet met vrouwen zo is.
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij folding@wetenschapsforum.nl

Our team needs you!
DePurpereWolf

Dat is dus de stelling die vandaag de dag niet meer ethisch verantwoord is omdat vrouwen gelijk zijn aan mannen.

De term vrouwen en kinderen eerst kan ook betekenen dat je deze het eerst van de boot af wil hebben omdat ze anders toch maar voor de voet lopen.

Het is dus niet positief tegen vrouwen.
Ger

Zo kan je elke opmerkeing wel als vrouwonvriendelijk zien. Vrouwen zijn fysiek zwakker, dat is gewoon een feit. Dat kun je wel willen ontkennen in het kader van emancipatie, maar dat is gewoon oogkleppen voor hebben. Vrouwen en mannen hebben gelijke rechten, punt. Verder is een man een man en een vrouw een vrouw. Wie zijn ogen open heeft, ziet toch wel verschillen mag ik hopen.
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
DePurpereWolf

Vrouwen zijn fysiek zwakker, dat is gewoon een feit.
Wat doen vrouwen dan in het leger, waarom zouden vrouwen dan geen tweederangsburger zijn.

Veel vrouwen denken dat zij hetzelfde werk kunnen doen als mannen, dus ook reddingswerk.
Ger

Natuurlijk, dat kunnen ze ook. Er zijn ook vrouwen die topsport beoefenen en mannen die dat niet doen. Maar over het algemeen zijn vrouwen fysiek zwakker. En het is dan ook niet voor niets dat ze een aparteeenheid voor vrouwen in het leger willen brengen, die minder zware eisen stelt.

Kijk, ik zeg niet dat vrouwen tweederangs burger zijn, helemaal niet. Ik heb het over hun fysieke kracht. Want dat is van belang als de nood aan de man is. Stel, je schip zinkt. Mannen zullen langer kunnen zwemmen/watertrappen dan vrouwen. Dus is het van belang dat je de vrouwen eerst in de reddingsboot zet. De mannen langer in het water in leven blijven totdat eventuele hulp komt.
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
DePurpereWolf

Dat is juist het probleem van foutief generaliseren.

punt is dat je niet kunt zien aan het geslacht van het persoon of dat hij lang of niet lang kan watertrappelen.

Door te zeggen vrouwen en kinderen eerst generaliseer je dus elke vrouw dat ze niet water kunnen trappelen.

Wat ze moeten zeggen is: slechte watertrappelaars en kinderen eerst.
Gray

DePurpereWolf schreef:Dat is juist het probleem van foutief generaliseren.

punt  is dat je niet kunt zien aan het geslacht van het persoon of dat hij lang of niet lang kan watertrappelen.

Door te zeggen vrouwen en kinderen eerst generaliseer je dus elke vrouw dat ze niet water kunnen trappelen.

Nu generaliseer je de kinderen :roll:

Miss kunnen die juist wel goed watertrappelen?
Ger

Als je per se politiek correct wil zijn moet je dat zeggen ja. Ik maak me tijdens het zinken van mijn schip niet druk om politiek en zal gewoon de zwakken als eerste naar de sloep sturen. Daar zullen ongetwijfeld ook oude mannetjes bij zitten en vrouwen in de kracht van hun leven zullen misschien nog even achterblijven ja. Boeiend. Het spreekwoord zegt nou eenmaal vrouwen en kinderen eerst. Dat snapt iedereen. Wil je helemaal correct zijn dan moet je iedereen een badge geven met daarop de tijd dat ze kunnen watertrappen en vervolgens daarop gaan schiften.
- Jimi Hendrix -
Kinderpraktijk SensIQ
DePurpereWolf

Gray schreef:Nu generaliseer je de kinderen :roll:  

Miss kunnen die juist wel goed watertrappelen?

Kinderen kunnen geen reddingswerken doen, daarvoor zijn ze gewoon niet slim genoeg, of emotioneel stabiel. De vraag is natuurlijk wel wanneer een kind geen kind meer is. Maar er zijn geen kinderen in het leger, of bij het rode kruis, of waar dan ook in reddingswerk, gewoon om de reden dat ze de discipline niet hebben en niet wijs genoeg zijn.

Terug naar “Sociale en praktische filosofie, ethiek”