Ik gooi hem zeker niet overboord maar ik zeg alleen dat je niet alles moet baseren op een theorie die niet bewezen is
De titel 'theorie' is er historisch ingesleten, maar dekt de lading niet. We hebben het over de wetten van Newton en de relativiteitstheorieën van Einstein. In feite zijn de wetten van Newton al lang achterhaald en aantoonbaar met duizenden waarnemingen en experimenten foutief gebleken. Dat geldt niet voor de relativiteit. Er is nog nimmer een begin geleverd van een theoretisch of experimenteel bewijs dat de SRT of ART foutief is.
Dus laten we het for argument's sake de wetten van Einstein noemen, die de theorieën van Newton hebben achterhaald.
Wat overigens niet wil zeggen dat de klassieke mechanica onbruikbaar is geworden. De wetten van Newton zijn zeer bruikbaar voor de meer 'alledaagse' zaken. Maar ze toe willen passen op het snelste, grootste/kleinste lichtste/zwaarste is onzin, daar gelden ze duidelijk niet.
Voorlopig, tot er iets van een begin van een tegenbewijs is, lijkt het mij juist heel verstandig alles waar dat nodig is te baseren op de relativiteit (en QM), waarbij wij ons natuurlijk wel altijd vragen moeten blijven stellen, want zonder problemen zijn we op dit gebied nog niet.
Daarnaast moet licht een deeltje zijn want een zwart gat heeft zo'n sterke gravitatie kracht dat licht er niet aan kan ontsnappen dus moet licht een massa hebben
Een zwart gat heeft geen gravitatiekracht (dat is een Newtoniaans denkbeeld, dat je zoals gezegd niet moet toepassen op het zwaarste). Massa kromt de tijdruimte. Alles, rustmassa of niet, zal die kromming moeten volgen omdat het de kortst mogelijk weg door de ruimte-tijd is. Alleen als je er een externe kracht op uitoefent zal een 'voorwerp' van zijn weg volgens deze kromming (een geodeet) af kunnen wijken. Die externe kracht wordt dan ervaren als versnelling.
Fotonen hebben geen rustmassa. Alleen omdat ze geen rustmassa hebben kunnen ze (moeten ze) met de lichtsnelheid bewegen. Fotonen hebben wel energie, en energie is massa. Fotonen hebben dus wel relativistische massa.