hallo,
Ik weet niet zeker of het onderwerp hier of bij een andere chemie moet staan, als het verkeerd staat mijn excuses.
Ik heb een probleem van elektrolyse bij een ontwerp en vraag voor raad.
Het gaat over een koeling waar gekoeld wordt met osmosewater. Het reservoir en de buizen bestaan uit Inox maar de verbindingsstukken (moffen, nippels, t-stukken, bochten) bestaan uit verzinkt staal en het is eigenlijk te laat om van onderdelen te veranderen.
Ik weet wat elektrolyse is en heb al wat opgezocht en dit is wat ik gelezen heb:
- De koeling maakt telkens gebruik van hetzelfde water (ongeveer 50l) en wordt alleen bijgevuld indien nodig (dus enkel bij lekken, of na verdamping). Ik las dat elektrolyse dan niet zo snel voorkomt omdat er maar ge-elektrolyseerd wordt tot het water verzadigd is. Klopt dit?
--> nu heb ik hier over nagedacht en als dat al klopt, vroeg ik mij af hoe dat bij osmosewater (=demiwater) zit, want is dit niet net water waar onzuiverheden uitgehaald zijn dus duurt het dan niet langer eer het water verzadigd is (dus meer elektrolyse) als bij leidingwater?
- Daarnaast vond ik ook ergens dat als je wat olie oplost in je water dit de elektrolyse ook sterk tegenwerkt. Klopt dit? Zoja weet iemand hoe je kunt bepalen hoeveel (en welke) olie er opgelost moet worden in het water?
Alvast bedankt,
groetjes