Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
stijnk
Artikelen: 0

Gedempte en gedwongen trillingen

Beste,

we moeten voor labo fysica gedempte en gedwongen trillingen onderzoeken maar voor we er aan beginnen moten we voorbereidingsvragen oplossen.

De vragen zijn:

Bij resonantie wordt de amplitude van de gedwongen trilling groter en groter. Wat is

dan het verband tussen de aandrijffrequentie van de dwingende kracht en de

eigenfrequentie van de trilling ?

Ik snap niet hoe je dit moet oplossen.

Alvast bedankt
E.Desart

Re: Gedempte en gedwongen trillingen

stijnk schreef: ma 30 apr 2012, 14:22
Bij resonantie wordt de amplitude van de gedwongen trilling groter en groter. Wat is

dan het verband tussen de aandrijffrequentie van de dwingende kracht en de

eigenfrequentie van de trilling ?
Ik vind dit een vreemde manier van uitdrukken. Ik ben meer gewend om over gedwongen trillingen te praten wanneer er geen sprake van resonantie is, en vrije trillingen, buiggolven, enz. te praten bij resonantie (natuurlijke frequenties, eigenfrequenties, etc.).

Dat trillingen ergens moeten aangestoten worden lijkt mij nogal evident.

Bij resonantie is er sprake van reflecties binnen het materiaal, waarbij de resulterende nodes (die buiken of amplitudes) een constructieve interferentie hebben.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Resonantie ... urkunde%29
Eric
E.Desart

E.Desart schreef: ma 30 apr 2012, 14:46
Bij resonantie is er sprake van reflecties binnen het materiaal, waarbij de resulterende nodes (die buiken of amplitudes) een constructieve interferentie hebben.
Sorry,

Domme vergissing van mij. Moest zijn:

Bij resonantie is er sprake van reflecties binnen het materiaal, waarbij de resulterende antinodes (die buiken of amplitudes) een constructieve interferentie hebben.

En ik denk dat je bij ringfrequenties in pijpen/leidingen (v.b. chemische industrie) bij deze resonanties niet kan praten van reflecties.
Eric
aestu

De wetten van Newton zijn 2e orde differentiaalvergelijkingen. Een extra periodieke drijfkracht en wrijving zorgen voor extra termen in de vergelijkingen. Deze zullen ervoor zorgen dat het systeem niet meer op zijn eigenfrequentie trilt, maar op een frequentie die lager is.

Op het internet zou je toch genoeg moeten kunnen vinden.
stijnk

Het verband is dat de eigenfrequentie in fase is met de aandrijffrequentie.

Uit dit document:http://www.nikhef.nl/~h73/kn1c/praktikum/ed/tgh2.pdf

op pagina 36 staar er daar dat de eerst en derde term van vgl 2.3 tegengesteld gelijk moeten zijn, is dit dan het verband in formulevorm? En kun je daaruit dan de fasehoek bepalen?

Alvast bedankt.
stijnk

GGT14
(312.15 KiB) 1011 keer gedownload
stijnk schreef: di 01 mei 2012, 10:54
Het verband is dat de eigenfrequentie in fase is met de aandrijffrequentie.

Uit dit document:http://www.nikhef.nl...kum/ed/tgh2.pdf

op pagina 36 staar er daar dat de eerst en derde term van vgl 2.3 tegengesteld gelijk moeten zijn, is dit dan het verband in formulevorm? En kun je daaruit dan de fasehoek bepalen?

Alvast bedankt.
Zal bestand dat we hebben gekregen bijvoegen.

Hopelijk kan er dan iemand mij helpen.

Alvast bedankt.
aestu

De verplaatsing van vb. een veer is niet altijd in fase met de dwangkracht. Het punt is dat tussen de aandrijfhoekfrequentie omega en de frequentie waarop het systeem zal trillen een faseverschil Beta zit. Dit wordt uitgedrukt in formule 2.4a. ( Beta = 0 wil zeggen dat ze in perfecte fase zijn en Beta = pi/2 in tegenfase. Vergelijk formule 2.1 en 2.4a. )

Het verband tussen de aandrijffrequentie omega en de eigenfrequentie omega_0 wordt gegeven in 2.7b. Gamma is de dempingsconstante.

Terug naar “Natuurkunde”