keiko
Artikelen: 0

Effect van inslag meteoriet op aarde?

Hallo,

ik had een vraagje, als leek betreffende geologie

ben ik bezig met opzoekwerk betreffende onderstaande:

zou een (denkbeeldige) inslag van een meteoriet verschuivingen in de platentektoniek kunnen veroorzaken?

en zoja, kunnen deze verschuivingen dan op hun beurt

aardbevingen, oceaanbevingen (en dus overstromingen) en vulkaanvorming tot gevolg hebben?

ik ben benieuwd, alvast bedankt voor jullie reacties

Grts, K
Jan van de Velde
Moderator

Re: Effect van inslag meteoriet op aarde?

Gezien de afmetingen van continentale platen lijkt me voor een serieuze verschuiving ervan wel iets meer nodig dan wat we gewoonlijk nog een meteoriet noemen. Maar dat de schokeffecten van een serieuze inslag à la Chicxulub wereldwijd "gereedstaande" aardbevingen en vulkaanuitbarstingen zouden kunnen triggeren wil ik wel aannemen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
keiko

Bedankt voor je reactie. Denk je dat de mensheid (ook al is het maar een enkeling) een mega (niet volledig vernietigend maar toch de wereld gedeeltdelijk heftig dooreenschuddende: aardbevingen, overstromingen, uitbarstingen, ganse klimaatswijzigingen maar ook evengoed op bepaalde plaatsen zo goed als niets merken) inslag (of door andere oorzaak?) kan overleven indien goed voorbereid, meerwandige hele dikke bunkers ondergronds of wat dan ook?
Michel Uphoff
Moderator

>> ganse klimaatswijzigingen maar ook evengoed op bepaalde plaatsen zo goed als niets merken <<

Deze twee spreken elkaar tegen.

Praktisch lastig, want je zou tevoren exact moeten weten waar die supermeteroriet inslaat wil je hem niet recht op je bunkertjes krijgen.

>> ook al is het maar een enkeling <<

Dan sterven we dus uit.

Alles hangt van de energie die vrijkomt bij de inslag af. Is dat teveel: Vaarwel mensheid (en alle of vrijwel alle leven). Valt dus eigenlijk niet zoveel zinnigs over te zeggen. Met extreem geluk zou een kleine groep mensen de inslag en de nog veel ernstiger nasleep van een impact á la Chicxulub misschien kunnen overleven. Vraag is of ze dat wel zouden moeten willen...
keiko

Bedankt. Ik bedoelde eigenlijk dat het op bepaalde plaatsen kouder wordt en donkerder en op andere dan weer overstromingen gebeuren etcetera.

Ik vraag me af wat dan wel allerlei klimaatswijzigingen, aard- en zeebevingen en dergelijke meer zou kunnen veroorzaken waar toch nog overlevenden zijn?

Een kleinere inslag of afketsing op het aardoppervlak?

Een vulkaanuitbarsting met ver-reikende gevolgen (waardoor enkel een bepaald continent in duisternis gehuld door de stofwolken)?

Een ontploffing van explosieve producten, fabrieken?

De ene natuurramp die de andere triggert?

Ik zoek eigenlijk een ietwat realistische achtergrond voor een postapocalyptisch script en vraag me dus af wat eventueel wél mogelijk zou kunnen zijn. Een impact à la Chicxulub is wellicht niet te overleven waardoor er niet veel meer te vertellen valt in dat geval. Grts.
Jan van de Velde
Moderator

Aangezien je in zo'n script niet per se massa, snelheid en inslaghoek van je meteoriet hoeft te noemen lijken me alle rampscenario's mogelijk. Dan nog, alles blijft koffiedikkijken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://sciencetalk.nl/forumshowtopic=59270
keiko

Bedankt. Ik weet het, alles kan in ieders fantasie maar wel ik wil het toch wat geloofwaardig houden, vandaar.

Terug naar “Ruimtefysica”