Even wat sparring nodig:
Bijna 40 jaar oud rijtjeshuis, een paar jaar geleden gekocht van woningbouwvereniging
. Vanuit de meterkast gaan gas en water de kruipruimte in, en vanuit die horizontaal opgehangen leidingen gaan aftakkingen de spouw in naar keuken, CV etc.
De gasleiding is van staal. Deze is omwikkeld met een dunne gele tape. In huizen van de woningbouwvereniging was geconstateerd dat deze gasleiding roestplekken begon te vertonen. WBV ging in haar huizen het in de kruipruimte toegankelijke deel van deze leidingen laten vervangen door koper. De leidingen die de spouw in gaan blijven daarbij overigens gehandhaafd (en tot zover ik kan kijken ook staal, en ook omwikkeld met die gele tape). Eigenaren konden ook met deze actie meedoen, de offerte van de "loodgieter" kwam op € 1100.
Ook mijn gasleiding vertoonde enige, naar mijn oordeel niet te ernstige roestplekken. Ik ben dus eerst maar eens de gele tape gaan verwijderen, en heb de lijmresten weggepoetst. Ik kan geen ernstige "pitting" ontdekken, een paar kleine putjes van niet meer dan 0,1-0,2 mm diep daar waar de ernstigste roestplekjes zaten (die overigens niet dikker waren dan 2-3 mm).
Omdat de leidingen die de spouw in gaan niet vervangen worden maar aangesloten op de nieuwe koperen leiding blijft op die leidingen m.i. tóch een roestrisico bestaan. M.i. een halve maatregel, zonde van mijn € 1100.
Ik heb intussen de leiding dus opgepoetst en licht geschuurd, en ben van plan om hem in de hammerite te zetten. Eens in de paar jaar een inspectietje uitvoeren en ik voel me veilig genoeg.
Wat ik wel zou willen oplossen of verminderen: zowel de eerste meter van de gasleiding als vrijwel de gehele waterleiding in de kruipruimte zijn zeiknat van de condens. De koperen waterleiding is blauw uitgeslagen, hier en daar hangen de druppels eraan. Vermoedelijk dus leidingen met steenkoude inhoud in een wat minder koude kruipruimte. Voor en achter in deze ruimte (ca 7,5 x 3 m) zitten twee pvc-pijpjes 50 mm naar de spouwen, waardoor sporen van daglicht zichtbaar zijn, en die dus de kruipruimteventilatie "verzorgen". Er is dus een permanent doorgaande aanvoer van buitenlucht, al lijkt me dat eerder een "trickle" dan een "flow".
Ik zat te denken de waterleiding in te pakken om zo de condens te verminderen. Weet echter niet of dat nou het beste idee is, misschien verplaats ik zo de condensellende alleen maar naar de verticale aftakkingen die de spouw in gaan?
De gasleiding inpakken lijkt me om dezelfde reden een minder goed idee, bovendien, áls ondanks de behandeling er toch weer roestvorming zou optreden zie ik het weer niet totdat het een mogelijk alarmerend stadium bereikt.
Ideeën/commentaar iemand?