Wat word er precies bedoelt met bound state?
En is dit hetzelfde als een gebonden toestand?
een plaats waar de potentiële energie minimaal is. De potentiële energie van een deeltje of systeem is een functie van een rist parameters (zoals positie). Daar waar die functie een minimum bereikt spreekt men van een potentiaalput. Omdat een systeem streeft naar een zo laag mogelijk potentiële energie zal het systeem pogen zich zo te handhaven dat het "in" die put blijft.lexa444 schreef: ↑di 15 mei 2012, 15:20
Verder, naar aanleiding van dit antwoord, vroeg ik me af wat er precies met een potentiaalput bedoelt wordt
De potentiaalput is zoals typhoner zegt een specifieke vorm van potentiele energie, waarbij je potentiele energie een putje vertoont. Het gaat dus om een potentiaal zoals in onderstaande figuur.
Verder, naar aanleiding van dit antwoord, vroeg ik me af wat er precies met een potentiaalput bedoelt wordt
Dat is een iets ingewikkelder verhaal, en het is dermate ingewikkeld dat een rigoureus bewijs van color confinement je een prijs van 1 miljoen dollar oplevert. Het is zeker niet zo dat gebonden quarks per definitie kleurneutraal zouden zijn. De situatie is dat de wetten die quarks en gluonen beheersen (QuantumChromoDynamica) anders zijn dan de wetten die elektronen en fotonen beheersen (QuantumElectroDynamica).lexa444 schreef: ↑di 15 mei 2012, 15:20
Ik zou ook willen weten wat, gebonden staat inhoud binnen de deeltjesfysica, als je het bijvoorbeeld over quarks hebt.
Dat ze in gebonden staat kleurneutraal zijn, bijv.