Wie kan mij uitleggen waarom dit geen perpetuum mobile is:
www.hartool.nl/perpetuummobile.htm ?
Waarom zou een cilinder draaiend in een vloeistof geen wrijving ondervinden, ongeacht of hij precies half, helemaal of maar een beetje ondergedompeld is. Er zal altijd wrijving zijn.We kiezen het gewicht van de cilinders zo dat het midden exact gelijk ligt aan de vloeistof spiegel. Hierdoor zal er geen wrijving zijn in het draaipunt.
Hiermee stel je dus dat je gelooft dat dit filmpje een werkend ppm laat zien?Uit het feit dat de cilinders draaien (zie video) blijkt in ieder geval dat de neerwaartse krachten aan de buitenkant van de cilinders groot genoeg is om de wrijving tussen vloeistof en cilinders te overwinnen.
Als je stelt dat die kracht groot genoeg is om de wrijving te overwinnen zeg je precies het zelfde als: ik zie hier een ppm. Daar is geen verschil tussen. Mij lijkt dat het filmpje zelf wel het laatste bewijs is dat je moet aanhalen, zoals je nu wel lijkt te doen.Ik zie nu alleen maar dat er aan de "buitenkanten" van de cilinders een neerwaartse kracht werkt en aan de "binnenkanten" niet en dat die krachten blijkbaar groot genoeg zijn om de wrijvingen te overwinnen.
Dan zie je meer dan ik.verbunt schreef: ↑za 19 mei 2012, 16:52
Ik zie nu alleen maar dat er aan de "buitenkanten" van de cilinders een neerwaartse kracht werkt en aan de "binnenkanten" niet ....
Dat hangt natuurlijk af van de vraag of de wrijvingskracht groter is dan de neerwaartse kracht. Als dat zo zou zijn, gaat de cilinder helemaal niet draaien !shimmy schreef: ↑za 19 mei 2012, 19:16
OK, dan dit is mijn laatste post in dit topic want het heeft duidelijk geen zin zo. Als de cilinder draait om zijn as is er een wrijvingskracht tegengesteld aan de draairichting waardoor de draaisnelheid van de cilinder terug gaat naar 0 als er geen verdere energie in wordt gestopt. Dit staat haaks op wat jij zegt, en hiermee ontkracht ik de uitleg die gegeven wordt aan dit ppm.
Misschien moet je dan toch nog maar eens de hele site goed doorlezen !klazon schreef: ↑za 19 mei 2012, 19:32
Dan zie je meer dan ik.
Ik zie alleen maar twee cilinders die heel langzaam draaien, maar hoe die draaiing tot stand komt, dat is niet te zien.
Ik heb die site gelezen, maar het wil nog niet zeggen dat alles waar is wat hij daar vertelt.verbunt schreef: ↑za 19 mei 2012, 20:24
Misschien moet je dan toch nog maar eens de hele site goed doorlezen !
Het gaat niet om capilaire werking maar om oppervlakte spanning. Als je hier meer over wilt lezen (met alle formules en uitleg): http://www.insula.com.au/physics/1279/L8.htmlCoenCo schreef: ↑za 19 mei 2012, 21:30
Er wordt beweerd dat het water tussen de rollen geen capillaire werking heeft, en daar dus geen kracht uitoefend.