Wat is eigelijk het verschil tussen Fermionen en Bosonen.
Ze zeggen dat je Fermionen alleen vindt, en Bosonen in groepjes. Maar waarom is een bepaalde atoom een fermion of een Boson?
Moderator: physicalattraction
Dat is niet juist. Grofweg kun je zeggen dat fermionen zich niet in dezelfde quantum toestand kunnen bevinden terwijl bosonen dat wel kunnen. Dat is de reden voor de schil opbouw van atomen: elke schil laat maar een beperkt aantal quantum toestanden toe zodat op een gegeven moment extra electronen naar een volgende schil moeten uitwijken.Fermionen komen inderdaad alleen voor, dat is het Pauli-principe: van iedere soort kan er maar één tegelijk zijn.
Ah juist ja, ik wist dat het iets te maken had met die electronenschillen... maar hoe of wat, en wat die beperking bij fermionen ook weer precies was wist ik niet helemaal.Dat is niet juist. Grofweg kun je zeggen dat fermionen zich niet in dezelfde quantum toestand kunnen bevinden terwijl bosonen dat wel kunnen. Dat is de reden voor de schil opbouw van atomen: elke schil laat maar een beperkt aantal quantum toestanden toe zodat op een gegeven moment extra electronen naar een volgende schil moeten uitwijken.
Tja, dat is juist één van de talrijke moeilijk te begrijpen onderdelen van de quantummechanica. Ik denk dat het rondtollen van een elektron maar een halfjuiste analogie is met het begrip 'spin'.M.a.w. hoe kan het dat een deeltje na 360 graden draaien niet in dezelfde toestand staat..?
Je zou je daar een voorstelling van kunnen vormen als je een fermion vergelijkt met een planeet die zodanig om 2 assen wentelt dat de verhouding tussen beide rotatiesnelheden 1/2 is. Na één omwenteling zijn dan noord- en zuidpool van plaats verwisselt. 't Is natuurlijk maar een model dat wellicht niet overeenstemt met de realiteit - maar zelfs 360° om 1 as wentelen door iets dat "puntvormig" genoemd wordt, zal wel niet hetzelfde zijn als "spin".Wat ik trouwens ook niet begrijp is hoe dat precies zit met die spin van 1/2. Ik weet enigszins wat het inhoudt (dat zo'n deeltje pas na een draaing van 720 graden zich weer in zijn oorspronkelijke toestand bevindt?) alleen ik snap niet hoe dat in z'n werk moet gaan. M.a.w. hoe kan het dat een deeltje na 360 graden draaien niet in dezelfde toestand staat..?
Ik was er zelf niet helemaal tevreden over en wilde het iets anders formuleren maar daar had ik nog geen tijd voor gehad.Rogier schreef:(hey, stond hier gisteravond niet een uitgebreide wiskundige uitleg van Bert? Die had ik nog wel even rustig willen doorlezen, maar nu is het weg?)
Allereerst scalaire deeltjes.Rogier schreef:Wat ik trouwens ook niet begrijp is hoe dat precies zit met die spin van 1/2. Ik weet enigszins wat het inhoudt (dat zo'n deeltje pas na een draaing van 720 graden zich weer in zijn oorspronkelijke toestand bevindt?) alleen ik snap niet hoe dat in z'n werk moet gaan.
M.a.w. hoe kan het dat een deeltje na 360 graden draaien niet in dezelfde toestand staat..?
Wat bedoel je met gevaarlijk 2D denken? Het is mij niet duidelijk of dit op mijn verhaal slaat en zo ja op welk deel. Ook begrip ik niet wat je rijtje vierkant, driehoek, lijn, ... ermee te maken heeft.DePurpereWolf schreef:Ik vraag me wel af of dat omdraaien wel inderdaad een goede gedachtenexperiment is. Want defineer je dan het element niet als zijnde dat het er aan verschillende kanten anderes uitziet?
Maar het gaat er toch niet zo zeer om hoe het er uit ziet, maar hoe het reageert? Ik vraag me af wat voor nut het heeft om zoiets raars te gaan bedenken (want eigelijk moet je het volgende rijtje afmaken: vierkant, driehoek, lijn, ...) ik vindt dit trouwens ook gevaarlijk 2D denken. Maar we leven in een 3D wereld, dus weet ik met deze informatie toch nog niet hoe het er eigelijk uiziet. Wat is eigelijk nut van deze omdraai uitleg?