paulwit
Artikelen: 0

Zwembad chloor neutraliseren

Door een foutje met de automatische chloor (Redox) regeling is er bijna een volle jerrycan Chloor (Natriumhypochloriet) in mijn zwembad gepompt. de meting komt uit op 12 tot 13 ppm (mgram/liter) (strips, aan de bovengrens van het bereik, dus misschien nog wel wat meer).

Ik wil het water liever niet vervangen, het water is nu 24 graden Celcius en het kost veel tijd en energie om vers leidingwater op te warmen.

Kan ik dit neutraliseren? Ik las elders al iets over waterstof peroxide? Krijg ik dan geen andere schadelijke stoffen in het water? Hoe gaat deze reactie?

Wie kan me een inschatting geven over de hoeveelheid dat ik nodig heb voor 70 m3.En waar kan ik dit (als particulier) kopen? Ik las al kapper, vijverwinkel en appotheek, maar ik verwacht toch een behoorlijke hoeveelheid nodig te hebben.
paulwit

Re: Zwembad chloor neutraliseren

Heeft het toevoegen van waterstof peroxide effect op de pH? De pH is nu wat hoog met 7.6.
Fred F.
Pluimdrager

Je kunt beter eerst op de jerrycan kijken hoeveel hypochloriet daar in zat en dus nu in het zwembad zit.

Maar aangenomen dat er nu 13 mg/L ClO- in het zwembad zit, dan komt dat overeen met 18 mol ClO- in 70 m3.

De reactie met H2O2 is als volgt: ClO- + H2O2 --> Cl- + H2O + O2

Er ontstaan dus geen gevaarlijke stoffen maar zuivere zuurstof en chloride (zeg maar keukenzout). De pH zal dalen.

Je hebt dus 18 mol H2O2 nodig, oftwel 610 gram pure H2O2. Dat is equivalent met ongeveer 2 liter 30 % (of ongeveer 20 liter 3 %).

Je kunt 2 liter 30% oplossing kopen bij labstuff.nl voor in totaal 32 euro maar dan moet je het wel zelf afhalen want dit soort gevaarlijke stoffen worden niet per post verstuurd. Er zullen wel groothandels te vinden zijn die wat goedkoper zijn en wellicht wat verdundere concentraties hebben wat veiliger is om mee te werken.

Bedenk dat werken met 30 % waterstofperoxide door amateurs niet zonder gevaar is, dus gebruik rubber handschoenen en gezichtsmasker of goed afdichtende veiligheidsbril.
Hydrogen economy is a Hype.
paulwit

Wow Fred, bedankt voor dit snelle en complete antwoord!

Capelle a/d ijsel ligt wel wat uit de route. Weet iemand een leverancier in Brabant? Bergen op Zoom - Eindhoven rijd ik dagelijks.
Fred F.
Pluimdrager

Informeer eens bij de firma Klep in etten-Leur.

Overigens: de bovenstaande berekening geldt voor zuiver water met daarin alleen wat hypochloriet. Maar zwembadwater kan ook andere (organische) stoffen bevatten die peroxide verbruiken. Het zou dus best wel eens kunnen dat je daarom meer peroxide nodig zult hebben om de hypochlorietconcentratie voldoende omlaag te krijgen. Hoeveel meer valt niet te zeggen.
Hydrogen economy is a Hype.
toaic

• Of informeer bij een apotheek. Soms zijn deze bereid om dit voor je te bestellen.
paulwit

Ik heb de waterstofperoxide (35%) uiteindelijk bij werkenmetmerken.nl besteld. Redelijke prijs en snel thuisbezorgd. Het chloor nivo was vanzelf al wat gezakt (naar 8.6), dus ik heb er maar 1 liter in gegooid. Na een nachtje pompen was al het chloor is verdwenen en de pH iets gedaald (6.8). Toch nog te veel toegevoegd dus. Nou ja, vanavond maar weer de pH afregelen en wat chloor toevoegen.

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”