Ik heb een ATAG combi-ketel uit 1997. Volgens de onderhoudsmonteur nog prima in orde, al denk ik wel dat het zo zoetjes aan eens tijd is op zoek te gaan naar een nieuwe. Echter: we hebben een probleem dat volgens mij niet direct gerelateerd hoeft te zijn aan de ketel zelf.
Vorig jaar viel namelijk binnen een dag of 10 de druk weg. Ik kon het systeem op 2½ bar zetten, ontluchten (scheelde hooguit een tiende bar) maar binnen een dag of 10 zat de druk weer rond 1 bar, met slecht verwarmen als gevolg. Hoofdverdachte was het expansievat, dus die is vervangen. Kort daarna is het kraantje om de ketel mee bij te vullen vervangen (drupte een heel klein beetje) en dat heeft op zich wel effect gehad: bijvullen van het systeem hoeft nu nog maar eens in de 6-8 weken.
Da's echter nog steeds niet goed genoeg. Als je een ketel een of twee keer per jaar moet bijvullen vind ik dat normaal; dit moet geen 8 keer per jaar zijn. Natuurlijk is een ketel zo vervangen (ok, kost ff wat), maar zou hier het probleem mee verholpen zijn? Voor hetzelfde geld zit er ergens een lek in een leiding. We hebben beneden twee convectorputten; als daar een klein lekje in zit merk je dat nevernooit natuurlijk; het verdampt waar je bij staat.
Weet iemand een goede manier om alle leidingen en koppelingen te controleren op lekkage?