Hoi
Ik vroeg me even iets af.
Stel u voor dat er enkel en alleen nog maar geothermische energie wordt opgewekt.
DUS koelen we met z'n allen de mantel/kern (binnenste van de aarde ) af.
stel u nu voor dat dit eeuwen en eeuwen aan de gang is...
dus we tappen warmte af van de kern (ik weet wel dat het niet echt van de kern is, maar door conductie/convectie is het min of meer wel) dan gaan we deze warmte omzetten in elektrische energie (en restwarme). Deze elektrische energie zal op verschillende manieren worden gebruikt, maar zal steeds weer terug warmte worden op welke manier dan ook.
Dus als je het grofweg bekijkt neem je 100% warmte af van de kern, maar geef je (na verloop van tijd) terug 100% warmte af aan de omgeving.
zal deze warmte terug in de kern gaan of iets dergelijk?
of koelen we de kern dan af.. stel je voor dat dit de enigste manier van energie is dat eeuwenlang wordt gebruikt, en dat de kernkoeling een feit is (zoals de dag van vandaag het broeikasteffect)
is het mogelijk dat we de kern volledig doen stollen en dat ons magnetisch veld wegvalt? of wekt de interactie tussen zon-aarde, aarde-maan, ... echt immens veel interne frictie op in de kern van de aarde dat er eigelijk ervoor zorgt dat er steeds genoeg warmte in onze kern is... en dus ook dat dit een letterlijke onuitputtelijke bron van elektriciteit is?
Alain