Gelukkoos schreef: ↑vr 01 jun 2012, 11:38
Treinsporen worden dunner als ze oud zijn en het is duur om ze te vervangen. Ze slijten af, en oxideren lichtjes.
Worden dunner = minder "hoog"? dat is wel correct. het gaat hier dus om de bovenkant van de rail als ik goed begrijp, en dus meteen het zwaarst belaste gedeelte ervan.
Dunner zoals in smaller aan de ziel? verwaarloosbaar. Dunner zoals dat de railkop smaller wordt? dit gaat samen met de vertikale sleet, en gebeurt uiteraard ook aan het contactoppervlak wiel-rail.
Het grootste probleem is de beperkte wrijvingscoêfficiënt, en bij iets erop vernevelen zal deze er niet op verbeteren in de meeste gevallen.
klazon schreef: ↑vr 01 jun 2012, 14:17
Dat zou wel kunnen. Maar je zou de spoorstaven ook kunnen schilderen voor montage.
Ook dat doen ze niet, kennelijk omdat het de moeite niet waard is.
dit doen ze inderdaad niet, maar omdat deze elektrisch moeten geleiden!
Kliche schreef: ↑vr 01 jun 2012, 19:49
Extreem verzinken of galvaniseren, of rails van edelmetaal, maar uiteraard wordt dat gestolen.
galvaniseren en edelmetaal: onvoldoende hardheid hiervoor.
Gelukkoos schreef: ↑za 02 jun 2012, 10:53
Je hebt slijtage en/of roest van boven naar onder wat een hele tijd kan meeggaan.
En je hebt roest van onder aan de zijkant van de rails wat volgens mij wel door galvaniseren kan worden verholpen.
Het roest aan de railvoet of aan de ziel is oppervlakteroest, en heeft weinig invloed op de levensduur van de rails (behalve op welbepaalde, singuliere plaatsen waar andere problemen de oorzaak ervan zijn).
Gelukkoos schreef: ↑za 02 jun 2012, 10:53
Het grootste probleem is denk ik dat de breedte tussen de twee rails versmalt.
Hoe kan die afstand nu versmallen? Door slijtage van de wielflenzen zullen de binnenkanten inderdaad afslijten, en dan in het bijzonder in bochten, maar daarmee vergroot juist de afstand tussen de rails.