HansJ
Artikelen: 0

Effect buitenaards bezoek aan de aarde op de maatschappij

Historische bekendmaking, er is buitenaards bezoek.

Stel je eens voor, dat wat altijd voor onmogelijk werd gehouden ineens een realiteit is geworden.

Via televisie, radio en alle nieuwsbladen wordt plotseling wereldwijd bekend gemaakt dat de Aarde wordt bezocht door een andere van buiten de Aarde afkomstige intelligentie.

Dus bezocht in de betekenis dat ze fysiek echt aanwezig zijn.

Hoe reageert volgens jullie de mensheid en jijzelf op zo’n bericht en wat zouden de gevolgen hiervan kunnen zijn?

Voor de verre overgrote meerderheid van de mensen op Aarde is dit scenario ondenkbaar en absoluut onmogelijk.

Dus de schok zal daardoor des te groter zijn.

In mijn gedachte zou het als volgt kunnen gaan.

Als eerste zal dat bericht een enorme impact hebben op het hele menselijk doen en denken.

De algemeen vastgeroeste opvatting dat wij de enigste intelligente levensvorm zijn gaat er als éérste aan.

Ik denk dat er een enorme chaos ontstaat omdat iedereen alleen nog maar hier mee bezig zal zijn.

De éérste vraag die dan meteen opkomt is wat zijn hun bedoelingen?

Als ze hier met kwade bedoelingen hier zijn gekomen is het antwoord hierop wel duidelijk, we kunnen er niets tegen inbrengen.

Laten we dus maar uitgaan van het positieve scenario.

Er van uitgaande dat ze met goede bedoelingen hier naar toe zijn gekomen en na met hun in contact te zijn getreden zullen er mijns inziens daarna in de loop van tijd hele grote veranderingen op ons planeetje gaan plaatsvinden.

De wetenschap,

Het zijn o.a. de mensen van de wetenschap die een enorme dreun te verwerken krijgen, vanwege het feit dat zal blijken dat de meeste dingen waar zij van overtuigd waren als waarheden ineens verkeerd blijken te zijn.

De geloven,

Wat voor gevolgen heeft het wereldwijd voor de religies en hoe zullen al de culturen met dit scenario omgaan?

Integreren van nieuwe technieken,

Het moge duidelijk zijn dat als die wezens in staat zijn om hier te komen ze moeten beschikken over een enorme voorsprong van kennis op allerlei gebied.

De gevolgen als deze zeer geavanceerde kennis en technieken in onze maatschappij worden geïntroduceerd zullen groot zijn en ongetwijfeld zorgen voor enorme verschuivingen op allerlei gebieden.

Andere en veel betere technieken op energiegebied.

Verbranden van fossiele brandstof is dan niet meer nodig in de vorm zoals we het nu doen.

En aangezien de hele wereldeconomie hierop drijft zal dit zeker voor enorme verschuivingen zorgen.

Hele andere principes en veel betere technieken op aandrijvingsgebied zoals motoren.

Motoren die heel anders functioneren als die welke we nu hebben.

B.v. antizwaartekracht systemen.

Dit grijpt weer in op alle gebieden van de transportwereld van auto tot vliegtuig tot ruimtevaart.

Ook hier zal dit zeker voor enorme verschuivingen zorgen.

De vraag is echter hoe snel dat allemaal zal gaan.

Misschien hebben jullie hier een aanvulling voor of een hele andere voorstelling van, dan hoor ik die graag.
BTW, technology is nothing more than a higher level of understanding--its not the evil many like to make it out to be.

Lou Baldin.
Balthazar

Re: Effect buitenaards bezoek aan de aarde op de maatschappij

De wetenschap,  

Het zijn o.a. de mensen van de wetenschap die een enorme dreun te verwerken krijgen, vanwege het feit dat zal blijken dat de meeste dingen waar zij van overtuigd waren als waarheden ineens verkeerd blijken te zijn.
waarom zou de wetenschap een enorme dreun krijgen? de wetenschap ontkent niet dat er inteligente beschavingen kunnen bestaan in het heelal ze hebben zelfs berekend dat er in onze melkweg al duizenden planeten bestaan waar leven bestaat. (op basis van kansberekening). het enig wat de wetenschap tot nu tot onwaarschijnlijk beschouwd is het feit dat we al bezocht worden door de aliens dit puur op basis dat er geen wetenschappelijk bewijs voor is ooggetuigen verslagen en vag video foto's gelden nou eenmaal niet als bewijs geven hooguit een indicatie dat het misschien mogelijk is. aangezien dat het gros uit hoaxes bestaat en de rest vaak ook nog anders als aliens verklaard kan worden ,worden dit momenteel niet voor waar aangenomen.

ik denk wel dat het voor de mensheid zelf een hele shock zal zijn omdat we niet mer het superieure ras in het heelal zullen zijn.

met vriendelijke groet

gijs brouwers
Ger

De wetenschap,  

Waarom denk je dat? Welke waarheden zouden verkeerd zijn? Het enige wat ik kan bedenken is de benodigde snelheid van reizen die toch behoorlijk hoog zou moeten zijn wil je bij een bewoonbare planeet komen binnen afzienbare tijd. Maar dit is een kwestie van technologie.
De geloven,  

Wat voor gevolgen heeft het wereldwijd voor de religies en hoe zullen al de culturen met dit scenario omgaan?
Ik denk dat het geloof anders geïnterpreteerd gaat worden. Net zoals destijds toen aangetoond werd dat de aarde om de zon draait in plaats van andersom.
Integreren van nieuwe technieken,  

Het moge duidelijk zijn dat als die wezens in staat zijn om hier te komen ze moeten beschikken over een enorme voorsprong van kennis op allerlei gebied.  

De gevolgen als deze zeer geavanceerde kennis en technieken in onze maatschappij worden geïntroduceerd zullen groot zijn en ongetwijfeld zorgen voor enorme verschuivingen op allerlei gebieden.
Als die buitenaardsen slim zijn (en daar ga ik vanuit, want hoe komen ze anders hier) zullen ze ons niet overspoelen met nieuwe technologie. Het zal gefaseerd ingevoerd worden en als ze slim zijn zullen ze ons alleen handreikingen geven en zelf naar oplossingen laten zoeken. Omdat wij ongetwijfeld anders denken dan zij, komen wij waarschijnlijk met nieuwe technieken, die hun misschien weer op ideeën brengt, zodat we samen verder komen. Lijkt mij het slimste iig.
Andere en veel betere technieken op energiegebied.  

Verbranden van fossiele brandstof is dan niet meer nodig in de vorm zoals we het nu doen.  

En aangezien de hele wereldeconomie hierop drijft zal dit zeker voor enorme verschuivingen zorgen.
De economie zal toch binnen afzienbare tijd moeten afstappen van dit principe. Dit zie je al door initiatieven van o.a. Shell, die behoorlijk investeert in onderzoek naar andere bronnen van energie. Aliens of geen aliens, ze moeten wel.
Hele andere principes en veel betere technieken op aandrijvingsgebied zoals motoren.  

Motoren die heel anders functioneren als die welke we nu hebben.  

B.v. antizwaartekracht systemen.  

Dit grijpt weer in op alle gebieden van de transportwereld van auto tot vliegtuig tot ruimtevaart.  

Ook hier zal dit zeker voor enorme verschuivingen zorgen.
Dit ben ik met je eens. Maar dit valt onder het kopje technologische ontwikkeling. Zie mijn standpunt aldaar.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -
HansJ

Balthazar schreef:
De wetenschap,  

waarom zou de wetenschap een enorme dreun krijgen? de wetenschap ontkent niet dat er inteligente beschavingen kunnen bestaan in het heelal ze hebben zelfs berekend dat er in onze melkweg al duizenden planeten bestaan waar leven bestaat. (op basis van kansberekening). het enig wat de wetenschap tot nu tot onwaarschijnlijk beschouwd is het feit dat we al bezocht worden door de aliens dit puur op basis dat er geen wetenschappelijk bewijs voor is ooggetuigen verslagen en vag video foto's gelden nou eenmaal niet als bewijs geven hooguit een indicatie dat het misschien mogelijk is. aangezien dat het gros uit hoaxes bestaat en de rest vaak ook nog anders als aliens verklaard kan worden ,worden dit momenteel niet voor waar aangenomen.
Gijs,

Ik heb bij deze vraagstelling bewust de link met het ufo-fenomeen vermeden vanwege de andere topics hierover, al moet ik wel eerlijk bekennen en dat zal jij ook wel weten dat het bij mijzelf op de achtergrond zeker meespeelt.

Maar in dit geval ben ik gewoon benieuwd naar de reacties op dit topic en buiten alles om is het volgens mij een zeer realistisch denkbeeld.

Een intelligente beschaving die ons duizenden zoniet honderdduizenden jaren voor is t.o.v. onze huidige stand van techniek zou die onmogelijkheid van reizen tussen de sterren al kunnen hebben opgelost.

Kijk eens naar onze eigen ontwikkeling in de afgelopen honderd jaar, die is toch verbijsterend te noemen.

Het is net zoals kunnen vliegen of het naar de maan gaan, dat waren nog niet zo lang geleden ook ommogelijkheden.
[de wetenschap ontkent niet dat er intelligente beschavingen kunnen bestaan in het heelal ze hebben zelfs berekend dat er in onze melkweg al duizenden planeten bestaan waar leven bestaat.
Dat ben ik met je eens, maar de huidige wetenschap in z’n algemeenheid is er volgens mij van overtuigd dat reizen tussen de sterren onmogelijk is en zal blijven gezien de afstanden en dat is voor hun een waarheid.

Dus als het ondanks dat denkbeeld toch gebeurt zal dat toch een dreun geven denk ik.

met vriendelijke groet

Hans
BTW, technology is nothing more than a higher level of understanding--its not the evil many like to make it out to be.

Lou Baldin.
A.Square

Je moet wel even in acht houden dat de culturen totaal verschillend zijn.

En als je dan bekijkt hoe relatief slecht wij Europeanen bijvoorbeeld de Chinese cultuur begrijpen kan je wel nagaan dat door de werelden van verschil het heel heel heel erg moeilijk zal zijn wederzijds begrip voor elkaar op te brengen.

Hoe futiel zullen zij het belang vinden dat wij hechten aan een dag-nachtritme, en hoe vreemd staan wij te kijken als we horen dat hun religie is opgebouwd rond het schrijven van ellenlange symphonieen waar ze dagenlang naar gaan zitten luisteren. (om maar eens een voorbeeld te noemen)
Spitfire28

hmm ivm die 'wezens' stel ik mij toch volgende vraag :

- wat beschouw je als intelligente wezens?

onze intelligentie is er gekomen dankzij de evolutie en meer bepaald door talloze 'toevalligheden' (1 van de eerste toevalligheden is bv de aarde op zich, met de juiste atmosfeer etc ...)

het kan bijna niet anders dat er buitenaards leven is,

maar of dit echt wezens zijn die met ruimtetuigen vliegen???

het is nog steeds een raadsel

met deze post wil ik er vooral de nadruk opleggen dat het bijna onwaarschijnlijk is dat deze wezens bepaalde typische eigenschappen hebben die wij ook hebben (omdat de kleinste toevalligheid die anders is, een gans andere evolutie teweeg brengt)

wie weet leven deze wezens in een andere dimensie die wij niet kunnen waarnemen?

maar om 'on topic' te blijven: ik volg uw gedachtengang wel indien het wetenschappelijk wordt bewezen dat er buitenaards leven is
janos

Indien er wezens met betere maatschappelijke omgangsvormen, hogere inteligentie en niet alleen met een betere techniek zouden komen .... dan zullen we ons schamen, en met een blos op de wangen veranderingen in gang zetten waarin elk mens zich kan ontplooien zonder geweld, onderdrukking of uitbuiting. Jonge mensen kunnen zich dan bekwamen in de nieuwe technieken, en anderen in het welzijn van de mens zoals het verdrijven van de ziektes die nu nog heersen.

Dit is het eerste wat bij mij boven komt drijven.

mvrg. janos.
Er is geen dood maar voor ik het check eet ik normaal mijn brood.
The Don

Ik heb even de titel gewijzigd hoor, dat dekt de lading wat beter.
Filosofie is een spel, de wetenschap is de scheidsrechter.
p__

Een voorbeeld van wat er gebeurt als er een technologisch superieur volk met een technologisch inferieur volk in aanraking komt, is de aankomst van de Europeanen in Zuid- en Noord-Amerika. Vrijwel de hele inheemse cultuur is daar verdwenen en de mensen blijven achter met een minderwaardigheidscomplex.

Ook kan je je een bosneger uit afrika 2000 voor Christus voorstellen die plots in NYC aankomt. Waarschijnlijk stort hij geestelijk helemaal in en sterft hij aan een verkeersongeluk 8)
A.Square

Wellicht leven deze wezens wel allemaal precies even lang (zeg 80 jaar). Dan zouden ze geen idee hebben van dingen als: verongelukt, moord, miskraam, doodsangst (letterlijk), levensgevaarlijk, etc.

Het is natuurlijk een enigszins benauwende gedachte dat een ras superieur aan het onze, met de beste bedoelingen, geen notie van het begrip moord heeft.
dekale

A.Square schreef:Wellicht leven deze wezens wel allemaal precies even lang (zeg 80 jaar). Dan zouden ze geen idee hebben van dingen als: verongelukt, moord, miskraam, doodsangst (letterlijk), levensgevaarlijk, etc.

Het is natuurlijk een enigszins benauwende gedachte dat een ras superieur aan het onze, met de beste bedoelingen, geen notie van het begrip moord heeft.
Waarom zouden ze daar geen notie van hebben? Ze zitten dan waarschijnlijk gezellig al een paar jaar op elkaars lippen, mits ze die hebben, en zullen misschien ook wel eens de behoefte hebben elkaar de hersenen in te slaan.

Mochten ze er echt geen notie van hebben, dan hebben ze aan ons planeetje een goede leerschool.

Als ze ons op dit moment zouden bezoeken, en het ook zichtbaar doen, dan hebben ze denk ik niet de beste bedoelingen. Er zijn op deze aarde nog steeds oorlogen tussen landen en te veel verschillen in culturen, zodat het onmogelijk is om een gezamelijk aanspreekpunt aan te wijzen.

Dus het is dan het meest waarschijnlijk dat de visite een groep aanspreekt die het beste bij hun eigen overtuiging, normen en waarden aansluit. En welke dat dan is is niet zo belangrijk, maar dat er ellende van komt behoeft denk ik geen verdere uitleg.

Zouden ze in vrede komen dan zal er hier nog wat gesleuteld moeten worden aan onze verdraagzaamheid en respect jegens anderen.
Ik kan het fout hebben en dat zal ook wel.
zeeman

Ik zou wel eens willen weten wat voor onzin de paus dan zou uitkramen.
Jakobo Joesov

Hoe reageert volgens jullie de mensheid en jijzelf op zo’n bericht en wat zouden de gevolgen hiervan kunnen zijn?
Het heeft weinig zin om over deze mogelijkheid na te denken, omdat het simpelweg nog niet gebeurt is en wij met ons beperkt denkvermogen niet kunnen voorspellen wat er dan zal gaan gebeuren.

Het lijkt me trouwens wel goed om ook zonder bezoek van buitenaardse wezens te beseffen dat we hier allen samen op dezelfde planeet leven.
p__

Het heeft weinig zin om over deze mogelijkheid na te denken, omdat het simpelweg nog niet gebeurt is en wij met ons beperkt denkvermogen niet kunnen voorspellen wat er dan zal gaan gebeuren.
Wat een slap antwoord. We mogen toch wel nadenken over dingen die (nog) niet gebeuren?
Het lijkt me trouwens wel goed om ook zonder bezoek van buitenaardse wezens te beseffen dat we hier allen samen op dezelfde planeet leven.
Alleen daar gaat het topic niet over.
Jakobo Joesov

Wat een slap antwoord. We mogen toch wel nadenken over dingen die (nog) niet gebeuren?
Een slappe vraag kan niets anders opleveren dan een slap antwoord. Uiteraard vind ik het best dat sommige mensen hierover willen nadenken, dat plezier zal ik niemand willen ontnemen. Ikzelf zie dat echter als zinloos tijdverdrijf.

Ik vraag me af wat de zin is van nadenken over iets waarvoor geen bewijs is.

Terug naar “Filosofie”