Ik zou vermoeden het verlies door convectie flink toeneemt en de winst door het eerder koken overschaduwt. (Dus dat het langzamer de kritieke temperatuur bereikt).
Even uitgewerkt, warmteverlies door convectie:
Neem aan dat lucht zich in/boven de pan als rond een cilinder gedraagt: (Dat zal niet zoveel uitmaken, maargoed- je moet iets).
\(Re = \frac{\rho v D}{\mu} \approx \frac{1 \cdot 0.5 \cdot 0.3}{2 \cdot 10^{-5}} =7500\)
Met
\(Pr = 0.7\)
volgt
\(Nu = 0.57 Re^{1/2}Pr^{1/3} =43.83\)
Warmteoverdrachtscoefficient:
\(h = \frac{Nu \cdot \lambda}{D} = \frac{43.83 \cdot 0.0285}{0.3}=4.16\frac{W}{m^2 K}\)
\(\phi^{''} = h (T_{water}-T_{lucht})\)
en
\(\phi = A \phi^{''} = \frac{\pi}{4}D^2 h (T_{water}-T_{lucht}) \)
Laten we voor het verschil in temperatuur van water en lucht nemen
\(\Delta T = 80K\)
dan de totale warmtestroom van het water in de pan naar de lucht:
\(\phi = 23.52 W\)
Dat is niet zoveel... Ik vermoed dat Re een stuk groter is dan 7500. Ik heb v = 0,5m/s genomen, maar boven het water beweegt die lucht waarschijnlijk sneller. Zeker met een geavanceerde afzuigkap. Nemen we v = 5m/s (iemand een idee hoe je zoiets schat/bepaalt? EDIT: dat kan natuurlijk door het benodigde drukverschil uit te rekenen; Bernoulli) dan
\(\phi \approx 74W\)
.
Hoe staat dit in verhouding met de warmtetoevoer door het vuur?
Het duurt ongeveer 5min om 1kg water te laten koken. Dan volgt dat de effectieve overdracht van vuur-pan ongeveer
\(\phi_{vuur \rightarrow pan} \approx 1393W\)
is.
Brengen we het extra verlies door convectie door die afzuigkap in rekening, dan kan het met een beetje pech toch wel 10% langer duren voordat je water "kookt", ongeacht of die kritieke temperatuur een paar graadjes lager ligt
.