Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Air Innovations
Artikelen: 0

Meer luchtdruk cre

Ik ben nieuw op dit forum en zal me eerst eens voorstellen. Mijn naam is Cor van Beuzekom en ik hou me bezig met het ontwikkelen van opblaasbare producten. Ik weet niet of deze vraag al eerder is gesteld, kon hem niet vinden.

Ik ben opzoek naar een manier om met een buis ( tunnel) ventilator meer druk te genereren dan dat hij standaard doet. Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen is?

Bedankt voor jullie reactie
E.Desart

Re: Meer luchtdruk cre

Air Innovations schreef: za 07 jul 2012, 15:34
Ik ben opzoek naar een manier om met een buis ( tunnel) ventilator meer druk te genereren dan dat hij standaard doet. Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen is?
Wat bedoel jij hiermee?

Je aan- en afvoer wijzigen? Je snelheid, vorm en hellingshoeken van de schoepen, aantal schoepen?

Probeer jij professioneel andere ventilators te ontwerpen of de opvoerhoogte van één bestaande ventilator te verbeteren?
Eric
Air Innovations

Beste Eric,

Bedankt voor je reactie. Ik probeer idd van een bestaande ventilator de opvoerhoogte te verbeteren. Bij een Inflatable hebben we namelijk aan het begin veel lucht en weig druk nodig en als hij gevuld is weinig lucht maar wel veel druk. Ik probeer aan 800 pa te komen. Maar met de huidige ventilatoren (220v) is dit niet haalbaar. We gebruiken een rvk315-l hiervoor.
E.Desart

Dat is zo'n vraag zonder gegevens.

Als jij naar een specifieke ventilator verwijst doe dan de moeite om zelf een link naar de technische specificaties op te sporen. Anders moeten tal van anderen het in jouw plaatst doen.

Ik denk hier bijv. aan verhoging toerental (druk wijzigt kwadratisch met toerental, terwijl volume zich lineair gedraagt met toerental.) Dus kan je hier een regelbare motor voorzien.

Anders meer aangepast type ventilator kopen.

Anders er voor zorgen dat aan en afvoer zo efficient mogelijk gebeurt in functie van minimalisering drukval.

Anders ........

Dit is meer een quizvraag zo.

Een paar documenten:

Ventilatorwetten: http://rucon.home.xs4all.nl/ventilatorw ... wetten.pdf

Thermomechanische Machines http://www.uyttebroek.com/jan/KD_Indust ... chines.pdf

Of zoek Google naar "opvoerhoogte ventilatoren", "drukval leidingen ventilatie", "drukval kanalen ventilatie"
Eric
Fred F.
Pluimdrager

Simpelste oplossing is om een tweede ventilator in serie te plaatsen.

In dat geval echter kan de druk hoger worden dan 800 Pa dus ook meteen een veiligheidsventiel (setpoint die 800 Pa) op de persleiding plaatsen om een knal van je opblaasbare product te voorkomen.
Hydrogen economy is a Hype.
Air Innovations

Pluimdrager bedankt. Ik had hier ook al aan gedacht maar iemand vertelde mij dat de druk dan x 1.5 zou zijn.

Klopt dit of word hij verdubbeld.

Eric, snap je reactie. Ik zal vanavond de technische link er bij zetten.
Fred F.
Pluimdrager

Als je twee identieke ventilatoren in serie zet dan zal de druk (bij een bepaald debiet) verdubbelen.

Ik vind op internet deze curves voor een RVK315-E2-L1

Afbeelding

Is dat het type dat jij hebt?

Dan zou deze bij nul debiet een maximale druk van 710 Pa moeten kunnen leveren. In theorie althans, jij hebt misschien een andere ervaring.

Zet je er twee in serie dan zullen die bij een drukverschil van elk 400 Pa samen een totale druk van 800 Pa leveren bij een debiet van 900 m3/h (0,25 m3/s).

Maar nadeel is dat de maximale druk op kan lopen naar 2 * 710 = 1420 Pa, dus als dat te veel is voor jouw opblaasproducten moet een een veiligheidsventiel plaatsen dat afblaast bij jouw maximaal toelaatbare druk.

Je kunt eventueel met een thyristor regeling of een transformator de gecombineerde persdruk verlagen naar bijvoorbeeld 800 Pa maximaal.

De persdruk van de huidige ventilator verhogen door het toerental te verhogen lijkt me geen goed idee want daardoor het opgenomen vermogen (en ampèrage) stijgt dan met toerental tot de derde macht, dus je motor zal waarschijnlijk doorbranden.
Air Innovations

Fred, dat is idd de fan die we gebruiken.

Het is zo dat de Inflatables een flinke leklucht via de naden hebben. Deze zijn gestikt.

Is het dan ook zo dat als ik er twee in serie zet het debiet van deze fans in serie ook verdubbeld? Of blijft debiet gelijk en verdubbeld de druk?

Heel erg bedankt voor je moeite tot dusver.
Fred F.
Pluimdrager

Als ik het nu goed begrijp wordt de maximale druk die je in de praktijk kunt bereiken bepaald door de lekkage van de naden. Maar die lekkage is weer afhankelijk van die druk. Dus valt zo niet te zeggen welke druk en debiet je zult krijgen. Bovendien vermoed ik dat dat voor elke inflatable weer anders is omdat de naadlengte anders zijn.

Als jij weet welke maximale druk er momenteel in de praktijk voor een bepaalde inflatable bereikt wordt kan ik schatten welke druk en debiet je dan in de toekomst met twee ventilators in serie zult krijgen.
E.Desart

In zover dit nog nuttig kan zijn
Air Innovations schreef: za 07 jul 2012, 21:11
Is het dan ook zo dat als ik er twee in serie zet het debiet van deze fans in serie ook verdubbeld? Of blijft debiet gelijk en verdubbeld de druk?
In zover dit nog nuttig kan zijn: http://www.airvision.be/uploads/File/pd ... 0serie.pdf

Gaat over druk bij in serie gezette ventilatoren.

Maar Fred is je goed aan het helpen. Ik vergat gewoon de optie van in serie zetten van ventilatoren in mijn post te vermelden.

Fred is 100% terecht ingevallen ....
Eric

Terug naar “Natuurkunde”