Een deel van de potentiële gravitationele energie van het vallende water is dus gebruikt om veel gelijknamige ladingen in de bekers bijeen te brengen (wat moeite en dus energie kost).
Ja, dat begreep ik van meet af aan, maar ik heb dus een aanvullende overpeinzing:
Komt er bij deïonisatie energie vrij? Zo nee, dan zijn we klaar.
Maar zo ja, is dit exact dezelfde hoeveelheid energie die nodig was voor het scheiden van de ionen?
M.a.w. kost het voorsorteren van de ionen dan exact evenveel energie als de deïonisatie aan energie oplevert (als dit dus al energie oplevert)
Of is het misschien zo, dat het ioniseren van de lucht (tijdens de vonkoverslag) exact evenveel energie kost als de deïonisatie van de ionen oplevert. In dit geval is alle gravitationele energie dan kennelijk gaan zitten in het scheiden van de ionen, en komt de vonk uit het ladingsverschil tussen de ionen in de bakken.
Om een wat kromme huis-tuin-en-keuken analogie te geven:
Ik heb een bak batterijen, leeggelopen batterijen (die zijn neutraal) maar ook nog gedeeltelijk volle (die hebben interne energie). Vervolgens ga ik met (veel) moeite de nog geladen batterijen uitsorteren en in een kring leggen, zodanig dat ik op een gegeven moment kortsluiting veroorzaak en er een forse stroom loopt.
Hier kan ik met zekerheid zeggen, dat de energie die nodig was voor het voorsorteren van de batterijen helemaal niets te maken heeft met de energie die door de stroomkring werd geleverd, hoewel de vrijgekomen energie in de kring wel een direct gevolg was van mijn (energie kostende) uitzoek en sorteerklus.
Maar met de ionen zit het kennelijk anders:
Ik heb in water
naast neutrale deeltjes een aantal positief en negatief geladen deeltijs - ionen - die als ik ze in groepen zou voorsorteren in staat zijn tussen beide groepen een zodanig potentiaalverschil te bereiken dat er ionisatie van lucht en vonkoverslag plaatsvindt. Het is dus zo, dat dat voorsorteren (het onttrekken van negatieve danwel positieve ionen aan de bron van water en door influentie verplaatsen naar de twee bakken) exact evenveel energie kost als er vrijkomt bij de vonkoverslag.
Hamvraag is eigenlijk: Ik plaats een negatief en positief ion zeer dicht bij elkaar. Springt er een elektron over? Levert dit energie op, of is it neutraal? Als het energie oplevert, kost het bij elkaar plaatsen van de ionen dan evenveel energie als er geleverd wordt bij de overslag?