Elly3
Artikelen: 0

instant hot ice maken

Hallo allemaal!

Ik ben 14 jaar en hou van chemie, techniek en dingen maken maar veel weet ik er niet van :) Morgen wil ik graag eens proberen instant hot ice te maken, ik weet ongeveer hoe je het maakt maar heb de stof natriumacetaat (?) niet en ik denk niet dat ik het ergens kan kopen :(

weet iemand of deze proef ook lukt met een stof die natriumacetaat vervangt? of als dat niet lukt hoe je deze stof op een eenvoudige, ongevaarlijke manier kan maken?

Alvast bedankt!
gast026

Re: instant hot ice maken

Lijkt me lastig. Je moet een stof/zout hebben die eigenlijk bij kamertemperatuur onder zijn "vriespunt zit", soort onderkoeld is. Met de "klik"-start je dan het stollen waarbij veel warmte vrijkomt.

Er zullen misschien best andere zouten zijn die hetzelfde doen, maar ook daar moet je aan zien te komen. Natriumacetaat moet toch niet zo moeilijk zijn. Van simpele keukenspullen als natronloog en azijn maak je natriumacetaat. Met beleid aan elkaar toevoegen en indampen.
Elly3

Ok, zou je me dan kunnen uitleggen hoe je natriumacetaat maakt? :) en wat is natronloog?
Marko

Natriumacetaat is gewoon te koop bij een goede drogist of apotheek, of nog gemakkelijker: bij een webwinkel voor laboratoriumbenodigdheden, zoals Labshop of labstuff

Ook hier is natriumacetaat te koop - gevonden door gewoon even "natriumacetaat" in te typen in Google.

Dat is stukken beter dan zelf proberen te maken, zeker als je niet weet wat natronloog is (bijtend) of überhaupt hoe je uit natronloog en azijnzuur natriumacetaat maakt.

En als je het dan toch per se zelf wil maken, gebruik dan geen natronloog maar gebruik natriumbicarbonaat (zuiveringszout)

Dan kan het met simpele en in principe ongevaarlijke huishoudproducten.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum
Elly3

Ok, bedankt! Ik ga aan men ouders vragen of ik het online mag bestellen, en anders maak ik het zelf met natriumbicarbonaat.

p.s.: ik weet niet of we die natriumbecarbonaat hebben liggen thuis, maar ik heb wel gezien dat ik in een doos van laboratoriumexperimenten nog natriumcarbonaat (Na2CO3) heb liggen, is dit ook goed? Voor de rest kan ik er toch niets mee doen, want ik ben het boekje met proeven kwijt :)
Marko

Als je de zoekfunctie van dit forum gebruikt (zoek naar natriumcarbonaat) kom je misschien nog wel een paar proeven tegen waarin het gebruikt wordt.

Met betrekking tot jouw proef: Je kunt ook natriumcarbonaat gebruiken. Wat moet je doen:

- Doe azijn in een pannetje. Neem in eerste instantie niet te veel. Soms gaat de proef niet goed en dan is het zonde om zoveel azijn te verspillen.

- Voeg voorzichtig een klein schepje (halve theelepel of minder) natriumcarbonaat toe. Je zult zien dat het gaat bruisen. Dit is een reactie tussen het azijnzuur dat in azijn zit en het natriumcarbonaat; hierbij komt CO2 vrij.

- Blijf nu steeds een klein beejte natriumcarbonaat toevoegen, wacht steeds tot het bruisen voorbij is voor je de volgende hoeveelheid toevoegt.

Op een gegeven moment zullen er geen belletjes meer ontstaan als je het natriumcarbonaat toevoegt. Dat is het moment dat al het azijnzuur is weggereageerd. Op dat moment stop je met toevoegen. Voor 100 mL azijn heb je ongeveer 14 gram natriumcarbonaat nodig.

Je hebt nu een glas met daarin een oplossing van natriumacetaat. Doe de inhoud van dit glas in een klein pannetje. Dit kun je voorzichtig verwarmen, waardoor het water verdampt en je uiteindelijk natriumacetaat overhoudt. Dat natriumacetaat kun je gebruiken bij het maken van de instant hot ice.

Let op: Het natriumacetaat dat je op deze manier maakt is niet zo zuiver als het natriumacetaat dat je in de winkels kunt kopen. Het kan dus zijn dat je proef uiteindelijk toch niet werkt. Maar het is de moeite van het proberen waard!
Elly3

Bedankt! Ik ga het zeker eens proberen maar heb nog 2 vraagjes:

- kan je het natriumacetaat ook filtreren? (hiermee bedoel ik het door een koffiefilter laten lopen en dan wat overblijft is de natriumacetaat)

- is het giftig en welke pan gebruik je best?
Marko

Filtreren zal niet gaan, want er ontstaat geen vast natriumacetaat. Het zit in oplossing, en zal dwars door het filter heenlopen.

Het is niet giftig; desalniettemin moet je er niet van eten. De spullen die je hebt gebruikt om het te maken kun je naderhand echter gewoon afwassen en daarna weer gebruiken om eten in te bereiden.

Welke pan je gebruikt. Misschien liever geen aluminium pan, voor de rest maakt het niet uit. Als het maar een klein pannetje is, want anders heb je wel een heel dun laagje vloeistof in je pan.

Er zijn kleine pannetjes om bijvoorbeeld een éénpersoons-portiie soep in warm te maken. Zo'n pannetje is zeker geschikt.
Elly3

Heel erg bedankt! Ik zal je laten weten als het gelukt is :)
gast026

Ik heb wel mijn twijfels of je kwaliteit natriumacetaat die je maakt goed genoeg is voor een hot-pack. Elke verontreiniging is een nucleatie punt (oftwel stollingsbegintpunt), waarbij je het natriumacetaat niet onder zijn vriespunt afgekoeld krijgt.

Het is natuurlijk het proberen waard, maar ik zou in ieder geval zo zuiver mogelijk startmateriaal gebruiken. D.w.z puur azijn (zonder kleurtje/smaak), en zo zuiver mogelijke natriumcarbonaat.
Marko

druipertje schreef: ma 06 aug 2012, 21:48
Ik heb wel mijn twijfels of je kwaliteit natriumacetaat die je maakt goed genoeg is voor een hot-pack. Elke verontreiniging is een nucleatie punt (oftwel stollingsbegintpunt), waarbij je het natriumacetaat niet onder zijn vriespunt afgekoeld krijgt.
Vaste verontreinigingen wel, maar daar hoef je je dan weer niet zo'n zorgen om te maken.
Het is natuurlijk het proberen waard, maar ik zou in ieder geval zo zuiver mogelijk startmateriaal gebruiken. D.w.z puur azijn (zonder kleurtje/smaak), en zo zuiver mogelijke natriumcarbonaat.
Dat is zeker waar. Wijnazijn, balsemienazijn of andere fancy dingetjes beter links laten liggen. Goedkope azijn zonder poespas is het beste.
Elly3

Ik ga het proberen, en we zullen wel zien ;) als dat dan nog niet lukt, koop ik wel ergens natriumacetaat of bestel ik het. Bedankt voor al jullie hulp!!

Terug naar “Anorganische chemie en elektrochemie”